Powrót kultowych klasyków. Artemide odświeża swoje legendarne lampy z kolekcją „Masters Pieces”

Artemide, kultowa włoska marka już od 65 lat wyznacza trendy w oświetleniu i designie. W 2025 roku producent lamp wypuścił na rynek serię nowych edycji swoich legendarnych projektów, stworzonych zarówno przez założyciela marki Ernesto Gismondiego, jak i czołowych włoskich designerów na przestrzeni ostatnich dekad.

Autor Materiał sponsorowany

Powrót kultowych klasyków. Artemide odświeża swoje legendarne lampy z kolekcją „Masters Pieces”

Lampa Sintesi. Zdjęcie: ©Pierpaolo Ferrari

Kolekcja „Masters’ Pieces” od Artemide

Już od momentu założenia pierwszego sklepu z oświetleniem w 1960 roku, Ernesto Gismondi podjął współpracę z najważniejszymi projektantami i architektami swoich czasów. Marka Artemide proponowała podejście do projektowania oparte na wnikliwych badaniach i łączeniu różnych perspektyw myślowych.

Najnowsza kolekcja marki „Masters’ Pieces” jest wyrazem tej pielęgnowanej przez dziesięciolecia sztuki dialogu i innowacji. Obejmuje zarówno wyrafinowane klasyki oświetlenia, jak i projekty, które dotąd istniały jako szkice! Wśród nich znajdują się: szklana lampa stołowa Alcinoo autorstwa Gae Aulenti, wisząca lampa Cetra projektu Vico Magistrettiego oraz jego lampy wiszące i stojące Omega i Clitunno, a także pełna wdzięku lampa biurkowa Sintesi zaprojektowana przez założyciela marki, Ernesto Gismondiego. Mocnym debiutem są lampy w stylu Memphis autorstwa Ettore Sottsassa – Orfeo i Hera. Projekty te przez dekady pozostawały tylko szkicami w archiwum.

Ernesto Gismondi. Zdjęcie: ©Pierpaolo Ferrari

Alcinoo

Lampa stworzona przez wybitną projektantkę, architektkę i scenografkę Gae Aulenti łączy się z innym jej projektem – Patroclo – przez identyczną technikę wykonania: szkło dmuchane w metalową siatkę. W przypadku lampy Alcinoo siatka otacza szklaną strukturę, formując cylinder, który płynnie przechodzi w kulę. Szkło i metal tworzą tu zgrany duet – siatka maskuje bezpośredni widok źródła światła, jednocześnie rozpraszając i załamując je, i w efekcie tworząc delikatne cienie. Warto zaznaczyć, że każdy egzemplarz Alcinoo jest wykonywany ręcznie.

Lampa Alcinoo. Zdjęcie: ©Pierpaolo Ferrari 

Sintesi

Sintesi zadebiutowała w ofercie Artemide w 1975 roku i była pierwszą lampą zaprojektowaną przez założyciela marki, Ernesto Gismondiego. Sintesi szybko stała się bestsellerem i przekształciła się w całą rodzinę lamp, z której teraz odświeżono wersję stołową. Projekt opiera się naprostych, geometrycznych formach. Metalowe elementy o różnej długości tworzą ramę w kształcie litery „Y”, a głowica lampy, oprawiona w metalową ramę i otoczona czarną siatką, stanowi mocny akcent wizualny. Sintesi doskonale oddaje ówczesne podejście Gismondiego do projektowania: intrygująca i łatwa do rozpoznania estetyka podkreślona techniczną precyzją.

Lampy Sintesi. Zdjęcie: ©Pierpaolo Ferrari 

Cetra

Cetra, zaprojektowana w 1969 roku przez Vico Magistrettiego to świetny przykład minimalistycznego, a zarazem ekspresyjnego designu. Architekt i projektant, który stworzył dla Artemide wiele innowacyjnych projektów lamp, w modelu Cetra zaproponował kompozycję dwóch identycznych półkul wykonanych z lakierowanego metalu. Mniejszą półkulę skierował ku górze, by świeciła na sufit, natomiast dolna z widoczną szklaną kulą miała emitować rozproszone światło w pomieszczeniu. Cetra w nowej odsłonie dostępna jest w eleganckiej bieli lub w industrialnym niklowanym wykończeniu.

Lampy Cetra. Zdjęcie: ©Pierpaolo Ferrari 

Omega & Clitunno

Najwcześniejsze projekty, jakie Vico Magistretti stworzył dla Artemide to wisząca lampa Omega i jej siostra – stojąca Clitunno. Tak początki współpracy z Magistrettim wspomina Ernesto Gismondi: „Na początku lat 60. zapytałem tego wielkiego mistrza włoskiej architektury, czy zaprojektowałby coś dla nas. Przyszedł do naszego biura i od razu narysował na kartce okrąg przecięty dwiema poziomymi liniami. Potem wyjaśnił: «To przecięta kula podtrzymywana przez dwie metalowe klamry. W środku znajduje się świecący glob»” Z tego pierwotnego szkicu Magistrettiego narodziły się modele Omega (1962) i Clitunno (1964) – lampy, które zwracają uwagę swoją ponadczasową, minimalistyczną formą.

Lampy Omega. Zdjęcie: ©Zagnoli

Omega wyróżnia się harmonijnymi proporcjami, a jej dyfuzor z dmuchanego szkła podkreśla elegancki i stylowy charakter modelu, gwarantując jednocześnie miękkie, równomiernie rozchodzące się światło. Podobnie zachowuje się Clitunno w wersji stojącej. Tu przecięta kula spoczywa na smukłym metalowym trzonie, który daje wrażenie lekkości.

Lampy Clitunno. Zdjęcie: ©Pierpaolo Ferrari

Orfeo

Legendarna grupa Memphis, założona w Mediolanie na początku lat 80. zapoczątkowała estetyczną rewolucję. Znana ze swoich prowokacyjnych, kolorowych i figlarnych projektów, radykalnie zerwała z dominującym we wnętrzach i designie funkcjonalizmem. Twórcy związani z grupą Memphis, połączyli pop-art, art deco i kicz z różnymi materiałami i geometrycznymi formami. Założyciel grupy, Ettore Sottsass był serdecznym przyjacielem Ernesto Gismondiego i stworzył dla Artemide kilka projektów. Jednym z nich był szkic lampy Orfeo, który Sottsass nakreślił w 1986 roku. Projekt nie został nigdy zrealizowany, aż do teraz. Wisząca lampa Orfeo to cztery małe stożkowe klosze podtrzymywane przez zygzakowate pręty. Nad stożkami znajdują się kolorowe szklane dyski, które rozpraszają światło.

Lampa Orfeo. Zdjęcie: Artemide

Hera

Zaprojektowana przez Ettore Sottsassa w 1982 roku lampa stołowa Hera składa się z przejrzystych, zwartych form i wyrazistych kolorów. Sześcienna podstawa kryje w sobie przewody i włącznik, natomiast klosz przypominający trójkątny daszek subtelnie rozprasza światło. Lampa Orfeo, podobnie jak Hera, przez lata pozostawała tylko projektem na papierze. Dziś miłośnicy nietuzinkowego designu i estetyki grupy Memphis mogą wzbogacić swoje wnętrza tym wyjątkowym modelem.

Lampa Hera. Zdjęcie: ©Pierpaolo Ferrari 

 


Czytaj więcej