Polski Pawilon zdobył nagrodę na London Design Biennale 2025! 


Wystawa „Zapis czekania” była kuluarowym faworytem już w czasie prezentacji dla prasy. Została uznana za najbardziej inspirującą interpretację tegorocznego tematu wydarzenia, brzmiącego „Surface Reflections”, odnoszącego się do wpływu osobistych doświadczeń na twórców i ich projekty artystyczne.

Autor Maja Handke

Polski Pawilon zdobył nagrodę na London Design Biennale 2025! 


Zdjęcie: Kuba Celej, materiały prasowe Instytutu Adama Mickiewicza. 

Polski sukces 

Wręczenie nagrody odbywa się na London Design Biennale tuż przed jego otwarciem dla publiczności. Ta od pierwszego dnia zwiedzania kilkudziesięciu pawilonów przygotowanych przez poszczególne kraje i instytucje, będzie wiedziała o sukcesie „Zapisu czekania”. Wystawa została zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza, a nagrodę trzyosobowy zespół kuratorski, czyli Jakub Gawkowski, Monika Rosińska i Maciej Siuda odbierali wraz z dyrektorką instytutu Olgą Wysocką. 

wystawa zapis czekania London design biennale instytut Adama Mickiewicza Zdjęcie: Kuba Celej, materiały prasowe Instytutu Adama Mickiewicza. 

wystawa zapis czekania London design biennale instytut Adama MickiewiczaZdjęcie: Kuba Celej, materiały prasowe Instytutu Adama Mickiewicza. 

wystawa zapis czekania London design biennale instytut Adama MickiewiczaDyrektorka Instytutu Adma Mickiewicza Olga Wysocka i zespół kuratorski – Monika Rosińska, Maciej Siuda i Jakub Gawkowski. Zdjęcie: Maja Handke. 

 

Odkrywanie 

Kiedy po raz pierwszy patrzy się na instalację „Zapis czekania”, widzimy drewniane panele, nieco przypominające ułożone obok siebie stoliki o nieregularnych powierzchniach. Każdy ozdobiony jest mniej lub bardziej powtarzalnym wzorem wykonanym tradycyjną góralską techniką snycerską – i każdy jest zapisem średniego czasu oczekiwania – na karetkę jadącą do chorego, na wydanie jedzenia osobie bezdomnej, czekanie rolnika na opady w okresie suszy czy na spłatę kredytu. Część zapisów możemy interpretować dosłownie, ponieważ kuratorzy podają (uśredniony) czas powstawania poszczególnych wzorów. Niektóre mają wymiar symboliczny. 

wystawa zapis czekania London design biennale instytut Adama MickiewiczaZdjęcie: Kuba Celej, materiały prasowe Instytutu Adama Mickiewicza. 

wystawa zapis czekania London design biennale instytut Adama MickiewiczaZdjęcie: Maciej Siuda, materiały prasowe Instytutu Adama Mickiewicza.  

 

wystawa zapis czekania London design biennale instytut Adama MickiewiczaZdjęcie: Maja Handke.

Uniwersalny przekaz 

Instalacja przygotowana przez Jakuba Gawkowskiego, Monikę Rosińska i Macieja Siudę przekształca nieuchwytne doświadczenie upływu czasu w materialną formę rzeźbiarską instalacji, ale niesie ze sobą bardzo dużo przekazów na różnych poziomach. Z jednej strony to przedstawienie wielu – konkretnie 12 – sytuacji czekania – przymusowych i dobrowolnych. Tych, które są doświadczeniem dramatycznym – jak oczekiwanie na karetkę, związane z cierpieniem i niepokojem oczekiwanie przez osobę migrancką na przyznanie prawa pobytu w Polsce czy znoszenie dość prozaicznych niedogodności i nudy w przypadku taksówkarza czekającego na kolejne zlecenie albo osoby tkwiącej w korku ulicznym. To bardzo społeczny wymiar tej pracy, zwracający uwagę na nierówności i przywileje ich niedoświadczania, a także na indywidualne doświadczenia osób dotkniętych wykluczeniem. Kuratorzy podkreślali, ze wszystkie zapisy powstały na bazie badań i spotkań przeprowadzonych wśród i z prawdziwymi osobami je przeżywającymi. 

Niezwykłym pomysłem było wykorzystanie właśnie ornamentów góralskich, które nie tylko okazały się interesującym środkiem zapisu, ale też zupełnie nowym sposobem na pokazanie polskiego ludowego rzemiosła, które w tej nietypowej formie uzyskuje zupełnie nowy wymiar – uwolniony ze starych form. Ornamenty w tej regularnej powtarzalności stają się nowoczesne i uniwersalne. Dla mnie w tej postaci wręcz inspirują do fantazjowania o ich nowym zastosowaniu we współczesnym wzornictwie. 

wystawa zapis czekania London design biennale instytut Adama MickiewiczaZdjęcie: Kuba Celej, materiały prasowe Instytutu Adama Mickiewicza. 

 

Instalację „Zapis czekania” można oglądać w Polskim Pawilonie na London Design Biennale 2025 do 29 czerwca 2025. Wydarzenie odbywa się w Somerset House. 

W przygotowaniu instalacji brali udział snycerze: Józef Bukowski, Anna Bukowska, Wojciech Bachleda-Dorcarz, Magdalena Bilczewska-Wiśniewska, Jan Kassowski, Michał Kassowski, Szymon Kassowski, Stanisław Kośmiński, Wojciech Łacek, Andrzej Mrowca, Marcin Rząsa, Franciszek Rząsa, uczniowie Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem i uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych im. dra Władysława Matlakowskiego w Zakopanem. 

Zobacz także: 

Polski design w Strasburgu i Brukseli – piękny i pozytywny przekaz

Wielki powrót ikony designu. Futurystyczny fotel pojawił się niegdyś w serialu „Star Trek”

Gratulujemy! Nowa marka Koots otrzymała German Design Award 2025. Zobaczcie ten projekt.

Czytaj więcej