Polski dizajn podbija świat. Szklana instalacja Edyty Barańskiej zawisła w Dubai Mall

W jednej z największych i najbardziej prestiżowych przestrzeni handlowych na świecie – Dubai Mall – zawisła instalacja artystyczna autorstwa Edyty Barańskiej. Lekka chmura szklanych ptaków harmonijnie wpisuje się w architekturę przeszklonej kopuły, tworząc fascynujący spektakl z udziałem światła i ruchu.

Zdjęcia Artur Walczewski
Polski dizajn podbija świat. Szklana instalacja Edyty Barańskiej zawisła w Dubai Mall

Projekt: Edyta Barańska, Zdjęcie: Artur Walczewski

Instalacja Edyty Barańskiej w Dubai Mall

Instalacja Edyty Barańskiej zawisła w kopule strefy The District będącej nie tylko architektonicznym sercem Dubai Mall, ale także miejscem, w którym nowoczesność spotyka się z lokalną tradycją. Zlokalizowana tuż przy głównym wejściu do centrum, ta część została zaprojektowana z myślą o luksusie. The District to miejsce elegancji, które wyróżnia nie tylko oferta, ale również subtelna oprawa wizualna: kremowe barwy, zieleń – częściowo naturalna, częściowo sztuczna – i wyrafinowane detale architektoniczne. Dlatego właśnie tak istotne było, by szklana instalacja współgrała z tą przestrzenią.

Zdjęcie: Artur Walczewski

Taki efekt pozwoliło uzyskać szkło fusingowe – z charakterystyczną, delikatnie pomarszczoną strukturą, z którym Edyta Barańska pracuje od lat. Materiał ten reaguje na światło w sposób wyjątkowy, tworząc refleksy, głębię i wrażenie ruchu. Instalacja składa się z setek szklanych ptaków (wykonanych w technice fusingu), występujących w czterech rozmiarach: 60, 40, 30 i 20 cm. Wybór motywu ptaków w tej imponującej instalacji nie był przypadkowy. W kulturze arabskiej ptaki – obok koni – zajmują miejsce szczególne, silnie zakorzenione w tradycji i wyobraźni lokalnej społeczności.

Zdjęcie: Artur Walczewski

Zdjęcie: Artur Walczewski

Kluczowym założeniem projektowym i jednocześnie największym wyzwaniem było zawieszenie każdego elementu w idealnym poziomie. - Ptaki nie mogły się przechylać w żadną stronę, miały ‘lecieć’ równo pod kopułą, tworząc harmonijną, uporządkowaną kompozycję - podkreśla projektantka. Równie istotna była symbolika osi widokowej prowadzącej wprost ku Burj Khalifa, najwyższemu budynkowi świata.

Zdjęcie: Artur Walczewski

Światło również odgrywa w instalacji ważną rolę – nie tylko estetyczną, ale też emocjonalną i symboliczną. Najbardziej spektakularne efekty można zaobserwować rano, między godziną 10 a 12, kiedy naturalne światło wpada przez przeszkloną kopułę pod idealnym kątem, wydobywając fakturę szkła i jego naturalny blask.

Po zmroku instalacja zyskuje zupełnie inny wyraz – dzięki zaprogramowanemu oświetleniu sztucznemu. Reflektory sufitowe, boczne oraz delikatne podświetlenia LED-owe ukryte w architekturze kopuły sprawiają, że brązowe, miejscami pozłacane szkło zaczyna mienić się złotem. Gra światła i cienia zmienia dynamikę kompozycji – od lekkiej, niemal naturalnej chmury ptaków po spektakularny, świetlny spektakl.

Zdjęcie: Artur Walczewski

Innym elementem wpływającym na odbiór dzieła Edyty Barańskiej jest ruch. Kopuła otoczona nawiewami z każdej strony, w centrum tworzy wir powietrza, który wprowadza szklane ptaki w subtelny, niemal organiczny ruch.

- Cała kompozycja zaczyna delikatnie wirować, co daje niezwykły efekt, jakby ptaki naprawdę leciały – mówi projektantka.

Instalacja Edyty Barańskiej zwraca uwagę swoją subtelnością i lekkością, a jednocześnie nie pozostawia widza obojętnym. Zmienna w świetle, niemal poetycka, tworzy nowy, symboliczny wymiar przestrzeni The District. To realizacja, która zwraca uwagę na wysoką jakość polskiego dizajnu i jego innowacyjność.

Zdjęcie: Artur Walczewski

Zdjęcie: Artur Walczewski


Zobacz też: 

Czytaj więcej