Polski design XX wieku od nowa

Polskie wzornictwo XX wieku powraca w nowej odsłonie. Poszukiwanie własnej tożsamości, sentyment, docenianie tego, co było wartościowe – to wszystko sprawia, że coraz więcej ikon polskiego designu XX wieku zyskuje drugie, współczesne życie. Oto kilka z nich, które na powrót, nazywane są kultowymi. 

Zdjęcia Materiały prasowe
Polski design XX wieku od nowa

Ikony designu sprzed dekad wracają w nowej odsłonie. Choć ulepszone technologicznie nie zatraciły swojego unikatowego charakteru i stylu sprzed lat. Zdjęcie: Materiały prasowe/Vzór

 

Ikona designu - fotel RM58

Skrót w nazwie to inicjały jego projektanta Romana Modzelewskiego i rok jego powstania – 1958. Jedyna w swoim rodzaju, organiczna forma siedziska to efekt eksperymentów projektanta z laminatem poliestrowo szklanym – Roman Modzelewski zetknął się z tym materiałem jako zapalony żeglarz. Dziś RM 58 znajdziemy w kolekcjach Muzeum Narodowego w Warszawie i Krakowie oraz Muzeum Victorii i Alberta w Londynie. Na nowo powołała go do życia marka Vzór – dziś produkowany jest w nieco większej, lepiej dostosowanej do współczesnych wymogów wersji. Powstał także wariant tapicerowany.

Fotel RM58, proj. Roman Modzelewski. Zdjęcie: Materiały prasowe/ Vzór

Fotel "LISEK"

Zaczęto go produkować najprawdopodobniej w 1967 roku. Nazywany potocznie od nazwiska swojego projektanta „liskiem”, wyróżniał się elegancją, smukłością drewnianego, bukowego stelaża i charakterystycznym wcięciem na podłokietnikach. Był jednym z najliczniej produkowanych i najpopularniejszych modeli foteli w czasach PRL. Nowe wcielenie „liska” to fotel „Fox”, który znajdziemy w ofercie 366 Concept – marki meblowej, specjalizującej się w reedycjach historycznych wzorów polskiego designu.

Fotel typ 300-190, proj. Henryk Lis. Zdjęcie: Materiały prasowe/366 Concept

Fotel Chierowski 366

Najpopularniejszy i najbardziej bodaj rozpoznawalny przykład polskiego wzornictwa z czasów PRL, stworzony na początku lat 60. Wyprodukowano go w milionach egzemplarzy – korzystano z niego w mieszkaniach, szkołach, urzędach, biurach, kawiarniach, ośrodkach kultury, a nawet placówkach dyplomatycznych. Lekki i kompaktowy, spełniał wymogi komunistycznych władz wywierających presję na produkcję mebli tanich i dostosowanych do niewielkich metraży powojennego budownictwa. Dziś nadal jest popularny i ceniony – zarówno w wersji vintage, jak i w nowej, produkowanej przez 366 Concept.

Fotel 366, proj. Józef Marian Chierowski. Zdjęcie: Materiały prasowe/366 Concept

Kubek Kaszub Hel

W okresie PRL ten model był na wyposażeniu każdej stołówki, restauracji czy baru mlecznego. Gastronomia kochała ten solidny, wykonany z białej porcelany kubek, który – dzięki charakterystycznemu zwężeniu na korpusie i brakowi ucha - można było wygodnie sztaplować. Nowe życie zyskał dzięki Mamsam – konceptowi artysty wizualnego Mikołaja Długosza. Krótkie serie (zazwyczaj 30 sztuk, maksymalnie 100) kubków zdobią wzory i napisy zaprojektowane przez najlepszych polskich grafików – przez 13 lat działalności Mamsam powstało ich ponad 10 tysięcy!

Kubki Kaszub Hel. Zdjęcie: Materiały prasowe

Kultowy model lampy Reflex

Lampy Relex powstały w latach 80. – najtrudniejszej dla dobrego wzornictwa dekadzie w historii PRL. Tomasz A. Rudkiewicz zaprojektował je w 1981 roku – były w ówczesnej szarej rzeczywistości, w dobie braków wszystkiego, prawdziwym ewenementem – wyróżniały się solidnością i nowoczesną formą. Trafiły do tysięcy polskich domów, pojawiły się na planach filmów Krzysztofa Kieślowskiego i Stanisława Barei. Powróciły w 2015 roku wraz z powstaniem polskiej, autorskiej firmy TAR, założonej przez projektanta.

Lampy Reflex, proj. Tomasz A. Rudkiewicz. Zdjęcie: Materiały prasowe


Czytaj więcej