Pierwsza autorska wystawa Pani Jurek. „Jest w tych kompozycjach swoboda, radość tworzenia, ale też niesłychana precyzja”

Wystawa prezentuje kilkanaście prac Magdy Jurek z najnowszej kolekcji POLA. Jest to - inspirowana monumentalną sztuką ceramiczną epoki modernizmu oraz eksperymentami formalnymi op artu - seria kompozycji ceramicznych zamkniętych w formy obrazów. Artystka i projektantka, znana jako Pani Jurek, rozwija swój oparty na kolorze język plastyczny, używając medium jakim jest ceramika.

Pierwsza autorska wystawa Pani Jurek. „Jest w tych kompozycjach swoboda, radość tworzenia, ale też niesłychana precyzja”

Kolekcja POLA autorstwa Pani Jurek. Zdjęcie: Materiały prasowe

Wystawę ceramicznych obrazów autorstwa Magdy Jurek będzie można zobaczyć w dniach 23 - 30 maja. 
Wernisaż: 23 maja, od godz. 18
Warszawa, Warecka 8 / wejście od ul. Kubusia Puchatka 

Pani Jurek, przygotowania do wystawy prac z kolekcji POLA. Zdjęcie: Materiały prasowe

Kolekcja POLA

Prezentowane na wystawie obrazy to jednocześnie zapowiedź przyszłych wielkoformatowych prac. Łączą w sobie projektową dyscyplinę i artystyczną intuicję Magdy Jurek, założycielki pracowni, malarki po warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyscyplina wyraża się w powtarzalności ceramicznych modułów, które pozwalają na budowanie kompozycji w skali dopasowanej do potrzeb danej przestrzeni; intuicja zaś w autorskich zestawieniach i unikatowej warstwie malarskiej. Kolekcja POLA została nagrodzona w plebiscycie MUST HAVE ŁDF 2024.

Kolekcja POLA autorstwa Pani Jurek. Zdjęcie: Materiały prasowe

Ceramiczne obrazy 

Kompozycje z ceramicznych płytek łączą walory barwne i przestrzenne. W ich geometryzujących, reliefowo opracowanych powierzchniach odbija i załamuje się światło, tworząc zmienne efekty dla poruszających się w przestrzeni osób. Kontrastowo zestawione faktury połyskującego i matowego szkliwa oraz nieco surowszej w wyrazie angoby pobudzają zmysł dotyku. Ręcznie szkliwione moduły zachwycają zaś głębią i intensywnością kolorów. Warstwa malarska podkreśla geometryzujące kształty płytek. Tu nawet cienie mają swoje barwy.

Jest w tych kompozycjach swoboda i radość tworzenia, a także niesłychana precyzja, szczególnie widoczna w gradientowych przejściach szkliw, które z bliska przypominają subtelne cieniowanie ołówkiem. W ceramice, w której barw przed wypaleniem nie widać, a „operuje się kolorami, które sobie człowiek wyobraża” (Bolesław Książek), to działanie wymagające doskonałego warsztatu i malarskiej wyobraźni.

Kolekcja POLA autorstwa Pani Jurek. Zdjęcie: Materiały prasowe

Na styku abstrakcji i malarstwa figuratywnego

W ceramicznych obrazach, które plasują się na styku abstrakcji i malarstwa figuratywnego, znajdziemy echa twórczości Wojciecha Fangora, Fernanda Légera, Kazimierza Malewicza czy Stefana Gierowskiego. W samej idei kolekcji – fascynację „Czarodziejem z Łysej Góry”, ceramikiem Bolesławem Książkiem. Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka” w Łysej Górze, którą prowadził od 1951 roku, we współpracy z artystami produkowała kompozycje ceramiczne dla powstającej wówczas architektury. Dziś do podobnego działania zachęca Pani Jurek, prezentując w najnowszej kolekcji swoje ceramiczne obrazy.

 

 


Czytaj więcej