Wystawę ceramicznych obrazów autorstwa Magdy Jurek będzie można zobaczyć w dniach 23 - 30 maja.
Wernisaż: 23 maja, od godz. 18
Warszawa, Warecka 8 / wejście od ul. Kubusia Puchatka
Pani Jurek, przygotowania do wystawy prac z kolekcji POLA. Zdjęcie: Materiały prasowe
Kolekcja POLA
Prezentowane na wystawie obrazy to jednocześnie zapowiedź przyszłych wielkoformatowych prac. Łączą w sobie projektową dyscyplinę i artystyczną intuicję Magdy Jurek, założycielki pracowni, malarki po warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyscyplina wyraża się w powtarzalności ceramicznych modułów, które pozwalają na budowanie kompozycji w skali dopasowanej do potrzeb danej przestrzeni; intuicja zaś w autorskich zestawieniach i unikatowej warstwie malarskiej. Kolekcja POLA została nagrodzona w plebiscycie MUST HAVE ŁDF 2024.
Kolekcja POLA autorstwa Pani Jurek. Zdjęcie: Materiały prasowe
Ceramiczne obrazy
Kompozycje z ceramicznych płytek łączą walory barwne i przestrzenne. W ich geometryzujących, reliefowo opracowanych powierzchniach odbija i załamuje się światło, tworząc zmienne efekty dla poruszających się w przestrzeni osób. Kontrastowo zestawione faktury połyskującego i matowego szkliwa oraz nieco surowszej w wyrazie angoby pobudzają zmysł dotyku. Ręcznie szkliwione moduły zachwycają zaś głębią i intensywnością kolorów. Warstwa malarska podkreśla geometryzujące kształty płytek. Tu nawet cienie mają swoje barwy.
Jest w tych kompozycjach swoboda i radość tworzenia, a także niesłychana precyzja, szczególnie widoczna w gradientowych przejściach szkliw, które z bliska przypominają subtelne cieniowanie ołówkiem. W ceramice, w której barw przed wypaleniem nie widać, a „operuje się kolorami, które sobie człowiek wyobraża” (Bolesław Książek), to działanie wymagające doskonałego warsztatu i malarskiej wyobraźni.
Kolekcja POLA autorstwa Pani Jurek. Zdjęcie: Materiały prasowe
Na styku abstrakcji i malarstwa figuratywnego
W ceramicznych obrazach, które plasują się na styku abstrakcji i malarstwa figuratywnego, znajdziemy echa twórczości Wojciecha Fangora, Fernanda Légera, Kazimierza Malewicza czy Stefana Gierowskiego. W samej idei kolekcji – fascynację „Czarodziejem z Łysej Góry”, ceramikiem Bolesławem Książkiem. Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka” w Łysej Górze, którą prowadził od 1951 roku, we współpracy z artystami produkowała kompozycje ceramiczne dla powstającej wówczas architektury. Dziś do podobnego działania zachęca Pani Jurek, prezentując w najnowszej kolekcji swoje ceramiczne obrazy.