Oscary 2024 – najlepsza scenografia
Do tegorocznej nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za Najlepszą Scenografię nominowanych jest 5 filmów:
- „Barbie” – scenografia: Sarah Greenwood, Katie Spencer
- „Czas krwawego księżyca” – scenografia: Jack Fisk, Adam Willis
- „Oppenheimer” – scenografia: Ruth De Jong, Claire Kaufman
- „Biedne istoty” – scenografia: Shona Heath, Zsuzsa Mihalek, James Price
- „Napoleon” – scenografia: Elli Griff, Arthur Max
Zwycięzców poznamy już 11 marca. Mimo że każdy z nominowanych filmów może pochwalić się wyjątkową scenografią, to wielu uważa, że prawdziwa walka o Oscara toczy się między zapierającym dech baśniowym światem z „Biednych istot”, a pełną koloru (zwłaszcza różu) krainą „Barbie”.
Na ceremonię Oskarów czekamy z niecierpliwością. Oczekiwanie można umilić oglądając skandynawskie seriale kryminalne lub wybierając się do kina na premiery lutowe.
Oscary 2024 – Biedne istoty
Scenografię do „Biednych istot” stworzyli Shona Heath, Zsuzsa Mihalek i James Price. Film opowiada historię Belli Baxter, której szalony naukowiec przeszczepił mózg dziecka. „Biedne istoty” to symboliczna opowieść o odkrywaniu siebie, swojego miejsca w świecie i łamaniu konwenansów.
Istotą fabuły jest podróż – nie tylko ta wewnętrzna, ale również zewnętrzna. Jako widzowie podążamy za Bellą Baxter do Lizbony, Aleksandrii czy Paryża. Zarówno czasy, w których osadzona jest fabuła (XIX wiek), jak i konkretne miasta – nie są ich wierną kopią. Świat w „Biednych istotach” jest surrealistyczny, steampunkowy, wręcz baśniowy. Kadry nasycone są kolorami, fantazyjnymi kształtami, efektami wizualnymi. To prawdziwa uczta dla oczu.
Na przykład filmowa Lizbona powstała z połączenia modernistycznej architektury ze średniowieczną. Pojawia się tam również mnóstwo motywów marinistycznych – delfinów, syren czy ryb.
Kadr z filmu "Biedne istoty". Zdjęcie: Searchlight Pictures
Dom publiczny w Paryżu, do którego trafia Bella, również robi wrażenie. Ciekawym detalem jest między innymi barokowa fasada z oknami o fallicznych kształtach.
Z kolei jeden z siedmiu cudów antycznego świata – latarnia w Aleksandrii nawiązuje do XV-wiecznych rycin przedstawiających wieże z kości słoniowej. Aleksandria w „Biednych istotach” wygląda bardziej jak wyspa na oceanie, niż miasto w Północnej Afryce. Na uwagę zasługują też aleksandryjskie slumsy, dla których inspiracją było piekło z obrazu „Ogród rozkoszy ziemskich” Hieronima Boscha.
Kadr z filmu "Biedne istoty". Zdjęcie: Searchlight Pictures
Oscary 2024 – Barbie
Za scenografię do „Barbie” odpowiadają Sarah Greenwood i Katie Spencer, które pracowały przy takich filmach jak „Pokuta” czy „Anna Karenina”.
Film w reżyserii Grety Gerwig opowiada historię Barbie, która z krainy lalek (Barbieland) trafia do naszego świata. A ponieważ mamy do czynienia z kultową zabawką, scenografia obficie czerpie z właśnie z tej zabawkowej estetyki.
Domki lalek Barbie w filmie są inspirowane architekturą Palm Springs oraz stylem mid-century modern, który królował we wnętrzach, gdy na rynek trafiła pierwsza Barbie. Wyposażenie domu Barbie, podobnie jak w rzeczywistości, to tylko rekwizyty.
Wrażenie sztuczności jest oczywiście zamierzone i odzwierciedla sposób, w jaki dzieci bawią się lalkami – lodówka jest pełna plastikowych pojemników, szczoteczka do zębów, która nigdy nie dotyka zębów Barbie, jest 5 razy większa niż ta prawdziwa, a zamiast schodów, Barbie korzysta ze zjeżdżalni lub po prostu sfruwa na ziemię.