Odpoczynek od miejskiego przesytu. Podziemny tunel kolei miejskiej w Karlsruhe

Tunel lekkiej kolei w niemieckim Karlsruhe jest jednym z najkrótszych tego typu na świecie. Ten unikatowy projekt znalazł się na shortliście tegorocznej edycji Mies van der Rohe Award i powalczy o tytuł najlepszej realizacji architektonicznej Europy.

Odpoczynek od miejskiego przesytu. Podziemny tunel kolei miejskiej w Karlsruhe

Tunel lekkiej kolei w Karlsruhe. Zdjęcie: Brigida González

Mies van der Rohe Award 2024

Mies van der Rohe Award to najbardziej prestiżowy konkurs architektoniczny w Europie. Spośród setek realizacji z całej Europy, jury konkursowe wybiera 40 projektów, które walczą o wejście do finału.

W tej edycji na konkursowej shortliście znalazły się dwa projekty polskich pracowni – Targowisko w Błoniu Aleksandry Wasilkowskiej oraz Galeria PLATO w Ostrawie KWK Promes pod wodzą Roberta Koniecznego.

Na uwagę zasługują również takie projekty jak rekonstrukcja lasu w Tbilisi, Muzeum Muncha w Oslo czy minimalistyczny tunel dla lekkiej kolei w Karlsruhe.

Tunel lekkiej kolei w Karlsruhe

Karlsruhe to miasto położone w południowo-zachodnich Niemczech, tuż przy granicy z Francją. W 2004 roku władze miejskie ogłosiły konkurs na tunel podziemny dla lekkiej kolei miejskiej. Konkurs wygrała ceniona nie tylko w Niemczech, ale i na świecie pracownia Allmann Sattler Wappner, która jest odpowiedzialna za takie realizacje jak słynne muzeum Dornier czy kościół Herz Jesu.

karlsruhe

Tunel lekkiej kolei w Karlsruhe. Zdjęcie: Brigida González

Architekci do projektu tunelu zaprosili również Ingo Maurera, który w 1998 roku zdobył międzynarodowe uznanie za projekt oświetlenia stacji Westfriedhof U-Bahn w Monachium.

Według pierwszego projektu, każda z siedmiu podziemnych stacji miała wyglądać identycznie. Architekci zdawali sobie sprawę, że podróż 4-kilometrowym tunelem zajmuje tylko 7 minut, więc zbyt duża różnorodność w wyglądzie i koncepcji stacji mogłaby być dla podróżnych konfundująca.

stacja

Tunel lekkiej kolei w Karlsruhe. Zdjęcie: Brigida González

Niestety, ostatecznie nie udało się w stu procentach ujednolicić wyglądu stacji ze względu na ich różnorodny układ wynikający ze specyficznej konstrukcji. Rozmiar i umiejscowienie schodów również były z góry narzucone.

Mimo to architektom i Ingo Maurerowi udało się stworzyć przestrzeń, która jest oryginalna i nietuzinkowa. Warto nadmienić, że planowanie i projektowanie tunelu oraz stacji zajęło aż 17 lat. Budowę natomiast ukończono w grudniu 2021.

stacja

Tunel lekkiej kolei w Karlsruhe. Zdjęcie: Brigida González

Tunel dla lekkiej kolei w Karslruhe to przestrzeń maksymalnie funkcjonalna. Minimalistyczny, powściągliwy design, w którym dominuje biel, daje odpoczynek od zatłoczonej, nasyconej kolorami i dźwiękami ulicy znajdującej się kilka metrów nad tunelem.

Jasna, stonowana kolorystyka i wykorzystanie tego samego elementu na suficie, ścianach i podłogach nie tylko redukuje wizualny przesyt, ale również pomaga skupić uwagę na najważniejszych elementach – pociągach, tablicach informacyjnych i oznaczeniach.

stacja

Tunel lekkiej kolei w Karlsruhe. Zdjęcie: Brigida González

Na uwagę zasługuje również oświetlenie zaprojektowane przez Ingo Maurera. Są to podłużne minimalistyczne lampy LED, które biegną wzdłuż kabli. Bezpośrednio nad platformą peronów, gdzie pasażerowie czekają na pociągi ulokowano te same podłużne lampy emitujące białe światło, a także punktowe kolorowe lampy, które subtelnie ożywiają przestrzeń. Warto też wspomnieć, że biała okładzina ścian, podłogi i sufit zostały dodatkowo pokryte specjalna powłoką antigraffiti.

stacja

Tunel lekkiej kolei w Karlsruhe. Zdjęcie: Brigida González


Czytaj więcej