Co znajdziemy w najnowszym numerze AD Polska?
Czy wyidealizowana kraina dostatku i szczęścia jest jeszcze możliwa do pomyślenia, zastanawia się w wywiadzie Agnieszka Rosales Rodríguez, kuratorka wystawy „Arkadia” w Muzeum Narodowym w Warszawie. Przywołano na niej rozmaite arkadie tworzone na przestrzeni wieków. Prowadząc nas od bukolik Wergiliusza po współczesne przedstawienia dystopii, kuratorzy przeformułowują starożytne mity.
Autoportret z puttem, Zbysław Marek Maciejewski (1946–1999). Zdjęcie: dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Warszawie
O utopiach realizowanych przy pomocy środków architektonicznych, alternatywnych wspólnotach i ich sposobach zamieszkiwania opowiada z kolei Jakub Szczęsny, autor książki „Azyle, nisze, enklawy”, którą sam dowcipnie zilustrował.
Czy wierzymy, że prywatne enklawy mogą nas ochronić przed światem zewnętrznym? W artykule „Schronienie przed burzą” piszemy o wnętrzu w jednej z kijowskich kamienic. Miała tam powstać odrealniona przestrzeń dla czteroosobowej rodziny. Po rozpoczęciu wojny, właściciele zdecydowali się kontynuować remont. – Determinacja klientów, którzy mimo obaw nie chcieli zrezygnować z marzeń, podniosła nas na duchu. Dała nadzieję na lepsze jutro – mówi Yevheniia Dubrovska, architektka odpowiedzialna za projekt.
Mieszkanie w Kijowie prezentowane w najnowszym numerze AD Polska. Projekt architektka Yevheniia Dubrovska. Zdjęcie: Yevhenii Avramenko
Temat z okładki AD Polska
Na okładce drugiego numeru „AD” prezentujemy mieszkanie na warszawskiej Starówce, które dla właściciela, kolekcjonera sztuki ma się wkrótce stać miejscem kameralnych spotkań i dyskusji o malarstwie i rzeźbie – niedzisiejszych (prowadzonych z dala od telefonów i komputerów) jak sama przestrzeń wokół, zaaranżowana przez Martę Chrapkę z pracowni Colombe. Marmurowy portal z okładki to nawiązanie do dzieł włoskiego architekta Piera Portaluppiego, który deklarował: „nie zamierzam rzucać granatami w antyk”. Dziś ponownie go odkrywamy, o czym przeczytacie w tekście „Portaluppi: zapomniany twórca Mediolanu”.
Mieszkanie na warszawskiej Starówce. Projekt Marta Chrapka pracownia Colombe. Zdjęcie: Christopher Horwood
AD zabierze czytelnika w podróż
Oprócz typowo domowych przyjemności mamy dla Was też dalsze i bliższe wędrówki. Na początek: „Czarną gwiazdę Afryki” – reportaż architektoniczny z Akry, stolicy Ghany. Poprowadzimy Was od postkolonialnych fortów przez gmachy mające uświetnić odzyskanie niepodległości (o dziwo, nawiązujące do stylów kolonialnych), aż po współczesne obiekty realizowane jako świadectwa ambicji i przywiązania do własnej kultury mieszkańców jednego z najszybciej rozwijających się krajów Afryki.
Architektura Akry, stolicy Ghany, w reportażu z najszybciej rozwijającego się kraju Afryki w nowym wydaniu AD Polska. Zdjęcie: Getty Images
W tekście „Transformacja na styku Europy i Azji” pokażemy najbardziej utalentowanych projektantów z Gruzji.
Krzesło projektu designerów z Gruzji. Zdjęcie: Tornike Aivazishvili
Z kolei w dziale wnętrza udamy się do szacownej, wypełnionej najlepszą sztuką kamienicy w Paryżu („Trezor u Hausmanna”), potem do poprzemysłowego Birmingham w Alabamie, gdzie wystrój domu zainspirowały piece hutnicze, a na koniec także do Beverly Hills na spotkanie z muzykiem Johnym Legendem i jego rodziną („Dom otwarty”).
Do tego przyjazny i swojski Maniów, w którym Jan Sekuła z pracowni Zarysy przebudował i unowocześnił dom z bali („Folkmodernizm”) oraz poznański dom własny związanych z branżą wnętrzarską Agnieszki i Piotra Kuchcińskich („Czuła metamorfoza”).
Dom w Birmingham w Alabamie. Zdjęcie: Haris Kenjar
Sylwetki projektantów w najnowszym AD
Sylwetki prezentowanych w numerze artystów i projektantów – Moniki Patuszyńskiej, Katarzyny Korzenieckiej, Tomasza Kulki oraz duetu Kiki&Joost – to jednocześnie opowieści o niekonwencjonalnych lub rzadko już stosowanych technikach wytwórczych, bazujących na dawnym rzemiośle.
Patuszyńska łączy porcelanę z farbą drogową i kurzem. Korzeniecka próbuje kontrolować niekontrolowalną technikę ebru, malowania na wodzie. A Kulka swoje Golemy maluje na drewnie temperą jajową i sięga po szlagmetal. Z kolei Kiki& Joost, których odwiedzamy w pracowni w Eindhoven, lubią kolaże odmiennych w charakterze tkanin lub metali.
W tekście „Przepuszczalna membrana” zastanawiamy się, z jakimi działaniami wyjdą w przestrzeń publiczną nowe warszawskie muzea. Czy wezmą za wzór londyńską Tate, która na swoje trawniki zaprasza joginów i dzieci grające w piłkę na wf?
Nowości z targów
Podpatrujemy też nowości pokazane w ramach targów Cersaie 2023 w Bolonii, na międzynarodowej wystawie płytek ceramicznych i wyposażenia łazienek. Jak zaś stworzyć własny wygodny azyl – pokazujemy w przeglądzie foteli, dywanów i stolików kawowych. Taki kąt do leniuchowania i modnego nicnierobienia przyda się też podczas lektury najnowszego numeru „AD”.
Drugie wydanie AD Polska w sprzedaży od 20 listopada w dobrych salonach prasowych.
Nowości z targów Cersaie 2023. Zdjęcie: Materiały prasowe