Butik ORSKA w Silesia City Center
Prace nad projektem nowej przestrzeni architekci z pracowni mode:lina™ rozpoczęli od rozmowy z założycielką marki, Anną Orską.
- Anna opowiedziała nam o swojej największej inspiracji – naturze. Natychmiast podchwyciłem ten temat, czując, że będzie to bardzo ciekawy proces, w trakcie którego będziemy eksplorować nietypowe, naturalne materiały – wspomina Jerzy Woźniak, współzałożyciel mode:lina™.
Anna Orska i Jerzy Woźniak ze studia mode:lina™. Zdjęcie: Patryk Lewiński
Tę inspirację czuć już od wejścia do butiku. Przestrzeń przenosi klientów do świata surowych form, organicznych struktur i krajobrazów z wnętrza Ziemi. Ma się wrażenie przebywania w rajskiej jaskini, w której królują nieoszlifowane skały, jubilerskie metale oraz geometryczne stalaktyty i stalagmity. Butik, podobnie jak biżuteria ORSKA, prowokuje do eksplorowania i dotykania.
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Jak wspomina Anna Orska, prace nad projektem trwały blisko dwa lata: – Sporo czasu poświęciliśmy na rozmowy o wschodach i zachodach słońca, o mojej miłości do wody i natury, o kamieniach wydobywanych z głębi jaskiń, tworzonych przez miliony lat w czeluściach Ziemi. Dzięki temu butik jest przestrzenią łączącą design i naturę, tak jak sobie wymarzyłam – podsumowuje właścicielka marki.
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Centralnym punktem butiku jest stół ekspozycyjny o otwartej konstrukcji z szeregiem szuflad, które zachęcają do otwierania i przymierzania biżuterii. Fronty szuflad posiadają uskoki, sprawiające wrażenie niedomkniętych i prowokujących do zajrzenia do ich wnętrza. Stół wykonano z surowej, niezabezpieczonej miedzi, na której każdy klient będzie mógł odcisnąć swój ślad – materiał ten, niczym żywy organizm „oddycha” i zmienia się wraz z upływem czasu, podobnie jak biżuteria, która dojrzewa wraz z jej właścicielem. Aranżację stołu dopełnia wisząca nad nim miedziana instalacja z ukrytym oświetleniem i stalaktytami, które służą jako wieszaki na naszyjniki.
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
System ekspozycyjny w technologii druku 3D z wykorzystaniem biodegradowalnego filamentu PLA zaprojektowała Małgorzata Klorek z ORSKA, a wydrukował Filip Majewski. Ekspozytory, w kolorze kremowej bieli w meblach oraz czerni na stole, inspirowane stalaktytami i stalagmitami, mają porowatą, organiczną strukturę, która umożliwia różne sposoby mocowania biżuterii. Między nimi osadzono naturalne onyksy, podkreślające inspirację surowcami Ziemi.
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Zdjęcie: Patryk Lewiński
Geometryczne kształty mebli i witryn przywodzi na myśl estetykę low polygon. Tynkowany MDF, z którego wykonano elementy wystroju, przypomina białe ciosane bloki z betonu komórkowego. Na uwagę zasługują również uchwyty ozdobione surowymi samorodkami miedzi, a więc materiału, który architekci zdecydowali się przenieść do butiku wprost z jubilerskiej pracowni ORSKA. Unikatowe, organiczne kształty kontrastują z precyzyjnie zaprojektowanym wnętrzem i wyglądają jak współczesne rzeźby stworzone przez samą Matkę Ziemię.
Nad witrynami umieszczono tynkowaną blendę low poly z oświetleniem i wieszakami na naszyjniki. Tłem dla ekspozycji są lustra o głębokim granatowym gradiencie, przeplatające się z ekranami, na których wyświetlane są materiały filmowe z podróży, które odbyła Anna Orska w poszukiwaniu nowych materiałów i sztuk rzemieślniczych.
Anna Orska. Zdjęcie: Patryk Lewiński