Nowoczesna willa, która łączy wnętrze z otoczeniem

Powszechnie wiadomo, że aby osiągnąć pożądane połączenie z naturą, nowoczesny projekt powinien zacierać granice między tym co w środku, a tym co na zewnątrz. Ten położony w lesie, nad brzegiem morza dom, radykalnie urzeczywistnia tę teorię. 

Autor Marta Sader

Zdjęcia César Béjar
Nowoczesna willa, która łączy wnętrze z otoczeniem

Powszechnie wiadomo, że aby osiągnąć pożądane połączenie z naturą, nowoczesny projekt powinien zacierać granice między tym co w środku i tym co na zewnątrz. Ten położony w lesie, nad brzegiem morza dom radykalnie urzeczywistnia tę teorię.

Nowoczesny dom, który przełamuje granice

Krajobraz był tak spektakularny, że Gonzalo Bardach nie miał wątpliwości: to właśnie widok powinien stać się głównym bohaterem tego domu. Architekt zaprojektował budynek, w którym całkowicie zaciera się granica między naturą a cywilizacją, pozwalając, żeby obie strefy radykalnie się przeniknęły. Czym jest dom, a czym przestrzeń zewnętrzna, gdy nie ma ścian, które by je dzieliły?

Krajobraz był tak spektakularny, że Gonzalo Bardach nie miał wątpliwości: to właśnie widok powinien stać się głównym bohaterem tego domu. Zdjęcie: César Béjar

„Morfologia projektu harmonizuje architekturę z krajobrazem, tworząc płynne i organiczne formy, które łączą się przez serce projektu: pustkę. To ona umożliwia połączenie lasu otaczającego dom, integrując front i tył, jednocześnie wykorzystując wydmę do stworzenia cichej, kontemplacyjnej przestrzeni sprzyjającej kontaktom z naturą” - opisuje swoje usytuowane na wybrzeżu Buenos Aires dzieło Bardach.

Architekt zaprojektował budynek, w którym całkowicie zaciera się granica między naturą a cywilizacją, pozwalając, żeby obie strefy radykalnie się przeniknęły. Zdjęcie: César Béjar

W rzeczywistości, narażona na ekstremalne morskie warunki lokalizacja, która stanowi wyzwanie z punktu widzenia topograficznego, stała się dla architekta źródłem inspiracji. „Spadek terenu pozwolił mi wyobrazić sobie projekt, który wtopiłby się w to miejsce, stając się jego integralną częścią. Projekt, który mógłby prowadzić równorzędny dialog z otoczeniem. Inspiracją są też lokalne wydmy”.

W rzeczywistości, narażona na ekstremalne morskie warunki lokalizacja, która stanowi wyzwanie z punktu widzenia topograficznego, stała się dla architekta źródłem inspiracji. Zdjęcie: César Béjar

Architektura w służbie krajobrazu

Z myślą o domu w pełni zintegrowanym z otoczenim, budynek został rozplanowany na jednej kondygnacji, podzielonej na trzy pawilony. Ich zielone dachy stapiają się z terenem, tworząc przestrzeń, która wydaje się być „wchłonięta” przez las.

„Spadek terenu pozwolił mi wyobrazić sobie projekt, który wtopiłby się w to miejsce, stając się jego integralną częścią. Projekt, który mógłby prowadzić równorzędny dialog z otoczeniem. Inspiracją są też lokalne wydmy”. Zdjęcie: César Béjar

Aby podkreślić to wrażenie, w konstrukcji wykorzystano wyłącznie beton, szkło, stal i drewno - organiczne materiały, które w swojej unikalnej formie tworzą stonowaną i neutralną paletę barw. Meble zostały zaprojektowane na zamówienie, dzięki czemu zachowały tę samą spójność materiałów.

Czym jest dom, a czym przestrzeń zewnętrzna, gdy nie ma ścian, które by je dzieliły? Zdjęcie: César Béjar

"Ta surowość ma jednak ciepły charakter, za co w dużej mierze odpowiada naturalne oświetlenie, które „przyczynia się do stworzenia wyjątkowej i zmiennej atmosfery przestrzeni”. Jak kontynuuje Bardach: „Architektura staje się żywym płótnem, na którym światło przenika przez liście drzew, tworząc delikatnie tańczące cienie. W tym schronieniu pośród lasu, światło słoneczne jest żywym elementem, które nieustannie zmienia percepcję przestrzeni, zapraszając do głębszego połączenia z naturą i samym sobą”.

Z myślą o domu w pełni zintegrowanym z otoczenim, budynek został rozplanowany na jednej kondygnacji, podzielonej na trzy pawilony. Zdjęcie: César Béjar

W konstrukcji wykorzystano wyłącznie beton, szkło, stal i drewno - organiczne materiały, które w swojej organicznej formie tworzą stonowaną i neutralną paletę barw.  Zdjęcie: César Béjar

"Ta surowość ma ciepły charakter, za co w dużej mierze odpowiada naturalne oświetlenie, które „przyczynia się do stworzenia wyjątkowej i zmiennej atmosfery przestrzeni”. Zdjęcie: César Béjar

Żywy ogród

Architektura w środku naturalnego krajobrazu wiąże się z pewnymi stratami, które studio starało się zminimalizować, zachowując przyrodę oraz tworząc przyjazne środowisko dla lokalnej fauny i flory. „Projekt krajobrazu powstał w wyniku badań botanicznych dotyczących rodzimych dla wybrzeża Buenos Aires gatunków”. 

„Bioróżnorodność i zdolność do adaptacji są kluczowe, kiedy planujemy ideę spontanicznego wzrostu i rozwoju roślinności. Ogród przyjmuje wtedy własne tempo i osobowość. Efekt? Piękno i witalność natury, będącej w ciągłej zmianie". Zdjęcie: César Béjar

W zgodzie z nowymi trendami w projektowaniu krajobrazu, Bardach proponuje „bardziej organiczne i mniej kontrolowane podejście do projektowania i utrzymania ogrodu”, którego koncepcja nie opiera się na statycznych wzorach, ale ewoluuje w czasie. „Bioróżnorodność i zdolność do adaptacji są kluczowe, kiedy planujemy ideę spontanicznego wzrostu i rozwoju roślinności. Ogród przyjmuje wtedy własne tempo i osobowość. Efekt? Piękno i witalność natury, będącej w ciągłej zmianie".

Zielone dachy stapiają się z terenem, tworząc przestrzeń, która wydaje się być „wchłonięta” przez las.Zdjęcie: César Béjar

Nowoczesna willa w środku lasu. Zdjęcie: César Béjar

Dom w Buenos Aires. Zdjęcie: César Béjar

 

Materiał oryginalnie ukazał się w AD ES


Czytaj więcej