Wystawa „Magdalena Abakanowicz. Prolog” w Kordegardzie
W tym roku miłośnicy twórczości Magdaleny Abakanowicz będą mieć całkiem sporo powodów do radości. Oprócz wystawy w warszawskiej Kordegardzie, gdzie prezentowane są wczesne prace artystki, słynne abakany będzie można zobaczyć również w Krakowie – na Wawelu. Od 25 kwietnia do 28 września rzeźby artystki będą prezentowane na zamku w ramach wystawy „Magdalena Abakanowicz w Ogrodach i Komnatach”, natomiast od 17 października do 18 stycznia 2026 monumentalne tkaniny zostaną zaprezentowane w Sali Senatorskiej i zestawione z cennymi arrasami Zygmunta Augusta.
Wróćmy jednak do wystawy, którą od wczoraj można już oglądać w Kordegardzie. „Magdalena Abakanowicz. Prolog” to świetne wprowadzenie do twórczości artystki, ponieważ skupia się na jej wczesnych pracach z końca lat 50, i początku lat 60.
„Prolog” jest jednocześnie odtworzeniem pierwszej monograficznej wystawy artystki, która miała miejsce w Kordegardzie w 1960 roku. Czternaście rzadko prezentowanych publicznie obiektów stanowi bezcenne świadectwo przełomowego etapu kariery Abakanowicz, wykraczając poza tradycyjne rozumienie tkaniny. Każdy z tych wczesnych obiektów, pełnych niepokornej energii i zapowiedzi przyszłej wielkości, to nie tylko dokument artystycznej drogi, ale także zapis głębokiego namysłu nad formą, fakturą i monumentalnością.
Dwa lata po pamiętnej wystawie w Kordegardzie, podczas Międzynarodowego Biennale Tkaniny w Lozannie, Magdalena Abakanowicz zaprezentowała „Kompozycję białych form”, która zachwyciła krytyków. W 1965 roku artystka zdobyła Grand Prix na Biennale w São Paulo za swój cykl abakanów, tym samym rozpoczęła się międzynarodowa kariera Abakanowicz.
Zobacz też:
- Wystawa sentymentalna, czyli dlaczego warto sięgać do estetyki PRL-u
- Wystawy w Polsce w 2025. Tych 7 wystaw nie możesz przegapić
- Pierwsza wystawa w nowym gmachu MSN-u. Na ekspozycji ponad 150 prac polskich i zagranicznych artystów