Design na fali - cykl rozmów o polskim dizajnie w krakowskim muzeum Manggha. Najbliższe spotkanie 20 czerwca. Zdjęcie: materiały prasowe
20 czerwca w Muzeum Manggha odbędzie się ostatnie już, czwarte spotkanie w ramach cyklu „Dizajn na fali”.
Tytuł kolejnego spotkania z cyklu „Dizajn na fali” to: MODA NA DIZAJN Z PRL jako poszukiwanie tożsamości kulturowej. Goście: dr Agata Szydłowska i Daniel Stoiński.
Powodów, dla których warto szerzyć wiedzę na temat projektowania, jest na pewno wiele. Najważniejsze wydają się być demokratyzacja innowacji i wspieranie zrównoważonego rozwoju. Wiedza na temat różnych metod projektowych pozwala również podejść do problemów w sposób bardziej systematyczny i kreatywny.
Dizajn na fali w Muzeum Manggha
Pomysłodawcą i jednocześnie prowadzącym cykl spotkań jest Dominik Lisik – dr. projektant, kurator i krytyk dizajnu. Absolwent Wydziału Form Przemysłowych i Wydziału Architektury Wnętrz krakowskiej ASP oraz londyńskiej AA School of Architecture. W latach 2009–2016 redaktor w kwartalniku projektowym „2+3D”.
Skąd pomysł na takie spotkania? Polska ma już własną tradycję szkolnictwa i promocji w dziedzinie dizajnu. Dzięki pracy środowiska akademickiego i promotorów rozwijają się kierunki na uczelniach wyższych. Funkcjonują centra dizajnu, branżowe tytuły prasy drukowanej i internetowej oraz festiwale, targi i tematyczne wystawy także przyczyniają się do popularyzacji designu. Ogromną rolę odgrywa również prywatna przedsiębiorczość, której przedstawiciele coraz chętniej promują polskich projektantów.
W międzyczasie jednak pojawiły się kryzysy związane z nadprodukcją, globalizacją i zagrożeniem klimatu, które podały w wątpliwość sens wzornictwa przemysłowego i wytwarzania nowych dóbr. Zmieniły się także wymagania, jak i wpływ samych konsumentów, którzy korzystając z dostępności mediów społecznościowych, recenzują produkty i w sposób oddolny wyznaczają trendy w projektowaniu.
Właśnie te problemy i dylematy środowiska mają być tematami spotkań w Muzeum Manggha.
Agata Szydłowska i Daniel Stoiński gośćmi spotkania 20 czerwca
Z zaciekawieniem krytycy i historycy dizajnu obserwują silny powrót do estetyki powojennego wzornictwa, szczególnie w aranżacji prywatnych wnętrz i komercyjnych lokali użytkowych. Prym w tej tendencji wiodą tak zwane polskie klasyki dizajnu – meble, głównie krzesła, fotele, komody, mniejsze meblościanki i akcesoria do wnętrz produkowane w Polsce Ludowej. Przedmioty niegdyś źle kojarzone, bo reprezentujące upolitycznioną estetykę, dzisiaj zachwycają młodych kolekcjonerów zaklętym w nich czarem minionej epoki – czasów, które znają wyłącznie z filmów dokumentalnych i z rodzinnych przekazów.
Coś, co wydawało się chwilowym trendem, opartym na nostalgii, prawdopodobnie wydobyło silną potrzebę odnajdywania tożsamości kulturowej w materialnej tkance naszego najbliższego otoczenia. Powrót do rodzimych historycznych wzorów i odrzucenie dogmatu „nowości” dużo mówi o młodych pokoleniach konsumentów. A zatem 20 czerwca rozmowy na temat mody na design PRL.
Agata Szydłowska - badaczka, autorka książek, kuratorka. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Wykłada na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autorka artykułów i książek, m.in.: Futerał. O urządzaniu mieszkań w PRL-u, Paryż domowym sposobem i Od solidarycy do TypoPolo. Współtwórczyni wieloletniego projektu badawczego Zoepolis.
Daniel Stoiński - kulturoznawca, pasjonat i czeladnik tradycyjnego rzemiosła, właściciel autorskiej pracowni renowacji mebli Daniel Stoiński Redesign oraz sklepu z powojennym designem Pikasy Sklep. Od lat prowadzi stolarsko-tapicerskie warsztaty i szkolenia m.in. na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prywatnie kolekcjoner powojennego wzornictwa.
Maja Ganszyniec i Paweł Kubara gośćmi spotkania 23 maja
Polska drugim eksporterem mebli na świecie – czyli projektowanie dla wielkiego przemysłu to temat trzeciego spotkania w ramach cyklu Design na fali.
Dizajn intuicyjnie kojarzy nam się z meblarstwem. Polska, zasobna w drewno i siłę roboczą, przez wieki była liderem meblowej produkcji w Europie. Niestety od powojnia pełniła głównie funkcję podwykonawcy dla zagranicznych producentów, pomimo iż jakość lokalnych wzorów nie ustępowała tym zachodnim. Dopiero wiek XXI pokazał szerzej jakość polskiego dizajnu przemysłowego w meblarstwie za sprawą kilku krajowych marek.
Bo choć od 2019 roku Polska pozostaje drugim największym eksporterem mebli na świecie i pierwszym na rynku europejskim, to te iście imponujące dane bardzo słabo przekładają się na globalną rozpoznawalność polskiego dizajnu.
Jednym z czołowych producentów, wspierającym i promującym polski dizajn poprzez swoje działania, jest założona w 2000 roku firma meblowa Comforty. To właśnie na przykładzie współpracy tej konkretnej marki z uznaną projektantką Mają Ganszyniec postaramy się zdefiniować kondycję i naszkicować przyszłość polskiego wzornictwa meblowego.
Maja Ganszyniec, projektantka produktu urodzona na Śląsku. Studiowała architekturę wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i ukończyła projektowanie w Royal College of Art w Londynie. W 2013 roku w Warszawie założyła Studio Ganszyniec. Współpracowała z markami takimi jak: Ikea, Duka, Comforty, Mute czy Noti. Od 2020 roku jest dyrektorką kreatywną Profim, a w 2022 roku jej studio nominowano do nagrody Dezeen. Założycielka i współwłaścicielka marki Nurt.
Paweł Kubara, specjalista ds. marketingu i komunikacji. Ukończył studia z zakresu politologii i administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Posiada wieloletnie doświadczenie wydawnicze i marketingowe w dziedzinie sztuki i wzornictwa. Od 2009 roku zarządza strategią rozwoju polskiej marki meblowej Comforty, gdzie odpowiada m.in. za marketing, komunikację, wdrażanie nowych mebli do produkcji czy dystrybucję i sprzedaż.
Joanna Krokosz i Lech Kolasiński gośćmi spotkania 23 kwietnia
Tematem drugiego spotkania, na które wspólnie z Mangghą zapraszamy 23 kwietnia o godzinie 18, jest "Dizajn w służbie społeczeństwa – projektowanie inkluzywne i uniwersalne".
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu to jedno z nowych odpowiedzialnych zadań dla projektantów. Działając na bazie wartości demokratycznych i tolerancji, korzystając z dobrze przeprowadzonych badań poprzez zapewnianie równego dostęp do dóbr i usług, dizajnerzy mogą skutecznie zmniejszać narastające dysproporcje społeczne. Na ten temat wraz z Dominikiem Lisikiem rozmawiać będą Joanna Krokosz oraz Lech Kolasiński.
dr Joanna Krokosz, projektantka i wykładowczyni na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kieruje Pracownią Projektowania Społecznie Odpowiedzialnego. Zajmuje się projektowaniem społecznym, włączającym i uniwersalnym, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych, dzieci i osób z niepełnosprawnościami.
dr Lech Kolasiński, artysta interdyscyplinarny i projektant. Prowadzi prace badawcze w zakresie projektowania uniwersalnego, architektury informacji dotykowej i dotykowej informacji zwrotnej. Zajmuje się adaptacjami edukacyjnymi i tyflograficznymi trawestacjami dzieł sztuki dla potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku oraz malarstwem.
Czesława Frejlich i Piotr Voelkel gośćmi pierwszego spotkania
Cykl spotkań Dizajn na fali rozpoczął się 20 marca o godzinie 18. Temat pierwszego to "Siła edukacji. O kształceniu nowych pokoleń projektantów, inwestorów i konsumentów". Dominik Lisik zaprosił do rozmowy znakomitych gości: Czesławę Frejlich i Piotra Voelkel.
Czesława Frejlich, prof. dr hab, prowadzi zajęcia w krakowskiej ASP, w latach 2000–2022 również w warszawskiej ASP. Do końca lat 90. pracowała jako projektantka wzornictwa, specjalizując się w projektowaniu ergonomicznym.
Piotr Voelkel, przedsiębiorca, znawca sztuki i promotor polskiego dizajnu. Założyciel Grupy Kapitałowej Vox, łączącej firmy z branży budownictwa, wykończenia i aranżacji wnętrz oraz Fundacji Vox Artis Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej. Współwłaściciel Collegium Da Vinci w Poznaniu, Zespołu Szkół Da Vinci oraz Uniwersytetu SWPS. Współtwórca Concordia Design – centrum dizajnu i kreatywności w Poznaniu.
Magazyn AD Polska objął wydarzenie patronatem.