Architekci z Estudio Reciente wyburzyli część ścian działowych, tworząc rodzaj amfilady. Poczucie przenikania się przestrzeni wzmacniają nie tylko powiązania widokowe między poszczególnymi pomieszczeniami, ale też zastosowane w projekcie formy łuku, odpowiednio dobrane kolory i materiały.
Widok jadalni od strony salonu. Wokół nowo przebitego przejścia wykonano kamienne obramienia z tego samego czerwonego trawertynu, którym wykończono filary. Na ścianie obraz autorstwa kubańskiego artysty Kmila Moralesa. Zdjęcie: Germán Saiz
Przebudowa mieszkania z nadmiarem ścian działowych
Nie co dzień odbiera się telefon od klienta, który daje projektantowi wolną rękę. Architekt Carlos Tomás, prowadzący madryckie Estudio Reciente, może więc powiedzieć, że inwestorzy chcieli czegoś w stu procentach w jego stylu. Zadaniem była przebudowa 200-metrowego apartamentu, zajmującego całą kondygnację jednego z budynków z lat 50. XX wieku. Dom znajduje się w dzielnicy Chamberí w centrum Madrytu i w pierzei wyróżnia się półkolistą fasadą wyłożoną płytkami ceramicznymi. Wnętrza nie były w złym stanie, ale miały typową dla swoich czasów cechę, która dziś nie ma większego sensu: nadmiar ścian.
Wzajemne powiązania między poszczególnymi pomieszczeniami są najważniejszym elementem projektu. W rezultacie powstało przyjazne użytkownikom wnętrze, skomponowane ze zróżnicowanych, ale płynnie przenikających się przestrzeni.
W salonie uwagę zwracają fotele „Granada”, zaprojektowane przez Javiera Carvajala do pawilonu Hiszpanii na wystawę światową w Nowym Jorku (1964). Pośrodku aluminiowy stół autorstwa Estudio Reciente. Zdjęcie: Germán Saiz
Hol wejściowy, z wykonanymi od nowa półkolistymi ścianami, stanowi centralną przestrzeń domu, otwierając widok na pozostałe pomieszczenia. Na pierwszym planie tapicerowane siedzisko z wbudowanym stolikiem, autorski projekt Estudio Reciente, i wazon „Alfonso” portugalskiej marki Project 213A. Zdjęcie: Germán Saiz
Wnętrza to łuki i kolory
Główną rolę w tej kompozycji odgrywają kolory: zieleń pojawia się w strefie wejściowej, kuchni i łazienkach; neutralne odcienie zarezerwowano dla przestrzeni bardziej prywatnych, a błękit dominuje w gabinecie, gdzie oprócz wykonanego na zamówienie kasetonowego sufitu tej barwy wyróżnia się pogodna praca lokalnej artystki Fuensanty Sobejano.
Poczucie ciągłości wzmacniają jeszcze między innymi zastosowane w całym apartamencie łukowe formy i posadzka z ciemnego drewna orzechowego. Hol wejściowy, z wykonanymi od nowa półkolistymi ścianami, stanowi centralną przestrzeń domu, otwierając widok na pozostałe pomieszczenia.
W łazience dla gości główną rolę gra umywalka z wapienia campaspero, efektownie wyeksponowana na tle zielonych ścian. Zdjęcie: Germán Saiz
Efektowne meble dopełniają aranżację wnętrza
Dopełnieniem aranżacji są efektowne meble, jak ustawione w salonie fotele „Granada” autorstwa Javiera Carvajala, które właścicielka uratowała z rodzinnego domu, ale też inne ikony dizajnu, by wymienić tylko lampę „Arco” projektu braci Castiglioni, fotel „Paulistano” stworzony przez Paula Mendesa da Rochę, fotel „LC1” Le Corbusiera i Charlotte Perriand oraz lampę stołową „Panthella Mini” marki Louis Poulsen.
Uwagę zwraca też znajdujące się w holu tapicerowane siedzisko z wbudowanym aluminiowym stolikiem – najnowszy projekt Estudio Reciente.
Korytarz łączący strefy dzienną i prywatną wyłożono aluminiowymi panelami w kolorze terakoty.
W tle praca hiszpańskiej artystki młodego pokolenia Fuensanty Sobejano i lampa „Shogun” autorstwa Maria Botty dla Artemide. Zdjęcie: Germán Saiz
Gabinet ze zrealizowanym na zamówienie kasetonowym sufitem i fotelem „Paulistano” (Objekto) zaprojektowanym w 1957 roku przez brazylijskiego architekta Paula Mendesa da Rochę. Zdjęcie: Germán Saiz
Ostateczny szlif nadają wnętrzu abstrakcyjne obrazy i grafiki, pochodzące głównie z dwóch madryckich galerii: Arniches 26 i La Cometa. Carlos Tomás nazywa tę realizację „nowoczesnym palazzo”, nową interpretacją stylu klasycznego.
Prezentacja wnętrza z magazynu AD Polska 4/2024.
W kuchni podobnie jak w głównej łazience, toalecie dla gości i garderobie, pojawiają się zielone akcenty, tu w postaci kamiennych okładzin i blatów. Wspólne dla innych pomieszczeń w domu są też łukowo zwieńczone przejścia. Zdjęcie: Germán Saiz
Kuchnia z akcentami w kolorze zielonym. Zdjęcie: Germán Saiz
Posadzka z szarego trawertynu w głównej łazience doskonale się komponuje z kwarcowym blatem „Sensa Vancouver” marki Cosentino. Na pierwszym planie krzesło „Karnak” projektu Ferdinanda Kramera. Zdjęcie: Germán Saiz
Rezygnując z części ścian, architekci zaaranżowali przestronny gabinet. Znalazły się tu tylko podstawowe meble. Okna przesłaniają gęsto tkane zasłony w kolorze zbliżonym do kasetonowego sufitu. Zdjęcie: Germán Saiz
Zobacz też:
- Mieszkanie w Barcelonie. Niewielkie mieszkanie pełne dobrego designu i atmosfery lat 90-tych
- Metamorfoza 130-letniego domu na Majorce dzieła hiszpańskich architektów Paulo Valcic i Stefan Relic ze studia Rock & Villa
- Przytulny, barceloński apartament, który zachował niezwykłego ducha przeszłości
- Eklektyczny apartament pary architektów w sercu Madrytu
- Hiszpański apartament w kamienicy z 1885 roku