Mediolański design w Sztokholmie: Casa Grevgatan to najnowszy projekt Studia Escapist

W samym sercu szwedzkiej stolicy powstało ponadczasowe wnętrze. Projektantki postawiły na szlachetne materiały, intensywne kolory i kultowe meble. Sporo tu kontrastów i detalio, które nadają skandynawskiemu designowi mediolańską duszę.

Autor Veronica Orsi

Zdjęcia Erik Lefvander
Mediolański design w Sztokholmie: Casa Grevgatan to najnowszy projekt Studia Escapist

Jadalnia w domu Grevgatan z lustrzaną ścianą i oryginalnym, ręcznie malowanym piecem z początku XX wieku. Zdjęcie: Erik Lefvander.

Casa Grevgatan to rezydencja w Sztokholmie, która oddaje hołd włoskiemu designowi, harmonijnie łącząc style, epoki, materiały i kolory

W samym sercu Sztokholmu, z dala od surowej geometrii konwencjonalnego stylu skandynawskiego, Michaela Hemlin i Elin Martin stworzyły język projektowania inspirowany wielkimi mediolańskimi mistrzami. W Studio Escapist kreatywny duet łączy nordycką esencję z ciepłem i elegancją włoskiego designu, tworząc przestrzenie, które zaskakują. Ich najnowszy projekt, Casa Grevgatan, doskonale podsumowuje tę wizję: gruntownie odnowiona rezydencja, w której różne kultury, style i epoki przeplatają się w harmonijnej równowadze.

 

Założycielki studio escapistElin Martin i Michaela Hemlin są założycielkami Studio Escapist. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Studio Escapist.

 

Studio Escapist i mediolańskie korzenie

Pokrewne i uzupełniające się dusze — architektka wnętrz i specjalistka ds. marketingu — Michaela Hemlin i Elin Martin przez lata współpracowały w sektorze luksusowych nieruchomości, zanim rozpoczęły projekt, w którym w pełni wykorzystały swoje doświadczenie i wizję. „Spotkałyśmy się w okresie intensywnego rozwoju zawodowego, kiedy obie doskonaliłyśmy nasz gust i wizję projektowania”, opowiadają. „Po kilku latach spędzonych w świecie ekskluzywnych nieruchomości, pragnienie stworzenia czegoś własnego stawało się coraz silniejsze. I tak, cztery lata temu, w środku pandemii, założyliśmy Studio Escapist”.

 

Wnętrza willi w Sztokholmie z włoskim designem W gabinecie/bibliotece wykonana na zamówienie mahoniowa stolarka delikatnie kontrastuje z neutralną bielą ścian, tkanin i zasłon. Zdjęcie:Erik Lefvander.

 

W Sztokholmie znajduje się siedziba studia i tu także mieszkają projektantki. Koncentrują się głównie na rezydencjach i przestrzeniach publicznych z dobrze zdefiniowaną estetyką: „Zawsze starałyśmy się odkrywać bardziej wyrafinowany wymiar, niż tylko minimalizm skandynawskiego designu. Inspiracje czerpałyśmy z mistrzów włoskiego, a zwłaszcza mediolańskiego designu”. Michaela studiowała i mieszkała przez długi czas w Mediolanie , co pozostawiło wyraźny ślad w jej projektach. Luigi Caccia Dominioni, Vico Magistretti, Carlo Scarpa: to nazwiska, które odbijają się echem w realizacjach. „Uwielbiamy łączyć wyrafinowane materiały, zachowując wrażenie przytulności, które uważamy za niezbędne, oraz mieszać epoki, wykończenia i style, aby tworzyć ponadczasowe wnętrza”.

 

Kuchni w willi w SztokholmieKuchnia, zaprojektowana z szafkami o pełnej wysokości, charakteryzuje się neutralnym wykończeniem frontów. Połączono je z marmurowym blatem Azul Cielo. Zdjęcie: Erik Lefvander.

 

Grevgatan jak stylowy labirynt

W rezydencji Casa Grevgatan, o łącznej powierzchni 200 metrów kwadratowych, znajdowało się wiele pokoi na każdej kondygnacji. To dawało projektantkom duże – dosłownie – pole do popisu i lawirowania pomiędzy licznymi kontrastami: między starym a współczesnym, ale także między różnymi inspiracjami i materiałami. Budynek w stylu secesyjnym z początku XX wieku został całkowicie odnowiony i zmieniony przez Studio Escapist. Klienci, para o bardzo wyrafinowanym guście, przez lata mieszkali w minimalistycznej, nowoczesnej przestrzeni, a teraz chcieli cieplejszego otoczenia o wyraźnie czytelnym historycznym charakterze. Taki został wyznaczony kierunek dla projektantek. Wszystko zostało odnowione, ale bez utraty uroku dawnej epoki.

 

Hall w willi w Sztokholmie Główny hol. Zdjęcie: Erik Lefvander.

 

Charakterystycznym elementem projektu jest przemyślane połączenie materiałów i kolorów wykorzystanych w przestrzeni. Elementy konstrukcyjne – od boazerii po drzwi i szafki – zostały wykonane (zgodnie z projektem) z drewna mahoniowego, razem z zasłonami i ścianami pomalowanymi na ciepłą biel tworzą grę świateł i cieni. Jasny, maślany kolor pojawia się także w kuchni, gdzie jedyną nutą kolorystyczną jest marmurowy blat Azul Cielo: naturalna brazylijska płyta z niebiesko-niebieskimi żyłkami, zastosowana również w głównej łazience. Sercem domu jest jednak wejście: rodzaj monochromatycznego „pudełka” w odcieniach bordo, które wita wchodzących silnym i wyrafinowanym efektem wizualnym.

 

Willa w Sztokholmie W jadalni lustrzana ściana naturalnie doświetla pomieszczenie, wzmacniając grę kontrastujących kolorów. Zdjęcie: Erik Lefvander.

 

Korytarz w sercu domu

To właśnie z centralnego holu wchodzi się do poszczególnych pomieszczeń. „Rozkład przestrzeni był kolejnym elementem, nad którym pracowałyśmy, aby wywołać w odwiedzających to wnętrze zdumienie i zachwyt”, wspominają projektantki. Aby wejść do innych pomieszczeń, takich jak salon, kuchnia czy biblioteka, trzeba przejść przez wejście, a tym samym znaleźć się pod urokiem intensywnych kontrastów kolorystycznych. Następnie  stopniowo odkrywa się pozostałą przestrzeń, pośród gry światła i nieoczekiwanych perspektyw. Na przykład sypialnia jest ukryta za fałszywymi drzwiami, które tworzą niemal sekretne przejście między częścią dzienną, a bardziej prywatną częścią rezydencji. W jadalni znajduje się wielka lustrzana ściana, która intensyfikuje światło i powiększa optycznie przestrzeń.

 

Willa w SztokholmieSalon w Casa Grevgatanmieści się w okrągłym pokoju z dużą ilością naturalnego światła i jest wyposażony w charakterystyczne elementy włoskiego designu, takie jak fotele marki Azucena i sofa De Padova. Zdjęcie: Erik Lefvander.

 

Mediolański design w centrum Sztokholmu

Ta rezydencja w Sztokholmie oddaje hołd mediolańskiemu wzornictwu zarówno poprzez styl aranżacji stylu, jak i poprzez wybór konkretnych mebli: znajdziemy tu krzesła Superleggera (Cassina), fotele marki Azucena, sofę De Padova, lampy Nemo i tkaniny firmy Dedar. Wiele detali zostało wykonanych na miarę, we współpracy z lokalnymi rzemieślnikami – między innymi jak bordowe, lakierowane meble w jadalni, które nawiązują kolorystyką do wejścia. Udało się też zachować część oryginalnych elementów z początku XX wieku, jak na przykład ręcznie malowany piec w salonie. „Każdy z naszych projektów jest tworzony z myślą o tym, by przetrwać próbę czasu. Nie lubimy przemijających mód. Wolimy rozwiązania, które mogą ewoluować bez utraty tożsamości. Uważamy, że projektowanie powinno być doświadczeniem, podróżą poprzez doznania i materiały, w których żyje równowaga i harmonia.”

 

Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD Italia

Tekst: Veronica Orsi

Zobacz także: 

Średniowieczne detale we współczesnej aranżacji nad jeziorem Iseo

Mieszkanie w historycznym centrum Mediolanu ożyło dzięki nietypowym kolorom ścian

Mieszkanie w przedwojennej kamienicy. Zwróć uwagę na łazienkę z płytkami w kolorze wina

 


Czytaj więcej