Mario Botta - 10 niezwykłych projektów szwajcarskiego architekta

Mario Botta wykorzystuje proste geometryczne kształty, z których tworzy niezwykłe obiekty. Bawi się grawitacją, symetrią, przestrzenią. Zwraca szczególną uwagę na światło.

Autor Par Clément Bellanger

Mario Botta - 10 niezwykłych projektów szwajcarskiego architekta

Kaplica Granato Mario Botty. Zdjęcie: Frank Hammerschmidt, picture alliance, Getty Images

Natchnioną duchami Le Corbusiera, Louisa Kahna i Carlo Scarpy, architekturę Mario Botty cechuje dychotomia pokazująca zarówno wystawność, jak i umiarkowanie. Inspirowana pozorną prostotą form, ułatwia dialog z naturą.

Mario Botta po mistrzowsku wykorzystuje w swoich projektach światło. Rozpoznawalny jest także dzięki powtarzającemu się wykorzystaniu cegły, bogactwo kolorów której pozwala architektowi osiągać niesamowite efekty. Mario Botta tworzy architekturę dostępną dla wszystkich, a nie tylko skierowaną do elit.

Oto 10 najbardziej znanych projektów Mario Botty.

Kaplica Granato na Penkenjoch

Powstała w 2013 roku w regionie Finkenberg w Austrii. Ma kształt ogromnego kamienia, pełni funkcję miejsca kontemplacji, ciszy i modlitwy. Do kaplicy, położonej 2 km od najbliższej miejscowości i zaledwie 40 metrów od jeziora, można dotrzeć wyłącznie szlakiem pieszym.

Cechą charakterystyczną tego budynku jest elewacja ze stali Corten, która pięknie się starzeje i konserwuje bez konieczności stosowania dodatkowego zabezpieczenia. Budynek wieńczy szklana kopuła, a przenikające przez nią promienie, dzięki załamaniu na równoległobokach, tworzą wewnątrz zadziwiającą grę światła.

Kaplica Granato na Penkenjoch

Kaplica Granato na Penkenjoch. Projekt Mario Botta, rok 2013. Zdjęcie: Frank Hammerschmidt, picture alliance, Getty Images

Kościół Świętego Jana Chrzciciela (San Giovanni Battista) w Mogno

Został zbudowany w alpejskiej wiosce Mogno w latach 1994-1996 na miejscu starego kościoła, który został zrównany z ziemią przez lawinę.

Zbudowany na ruinach starego kościoła budynek przybrał kształt walca, dekonstruując jego kształt. Architekt przeciął go na pół i przykrył szklanym dachem. Do budowy Mario Botta wykorzystał głównie marmur i granit. Połączenie skał daje naturalny efekt kolorystyczny.

Wewnątrz kościoła znajdują się tylko dwa rzędy ławek skierowanych w stronę ołtarza. Sam ołtarz jest po prostu wyrzeźbiony z dwóch bloków białego marmuru. Ta pozorna prostota zapewnia wizualny sukces.

San Giovanni Battista w Mogno w Szwajcarii

Kościół Świętego Jana Chrzciciela (San Giovanni Battista) w Mogno. Projekt Mario Botta, 1994-1996. Zdjęcie: Reinhard Berlin

Restauracja Fiore di Pietra na szczycie Monte Generoso

Monte Generoso - to szczyt wznoszący się na wschód od Lago di Lugano w Prealpach Lugańskich na granicy Szwajcarii i Włoch. Monte Generoso w najwyższym punkcie osiąga 1704 metry n.p.m. Na górze znajduje się wybudowana w 2017 roku restauracja Fiore di Pietra zaprojektowana przez szwajcarskiego architekta Mario Botta.

Budynek, wybudowany na miejscu dawnego hotelu z początku XX wieku, wychodzi na klif po północnej stronie góry. Ośmiokątny kształt budynku stara się w naturalny sposób wtopić w otoczenie. Każda wieża ma pięć pięter i otacza budynek, przez co wygląda jak kwiat. Ten kamienny kwiat zapewnia panoramiczny widok na góry.

Fiore di Pietra na szczycie Monte Generoso

Fiore di Pietra na szczycie Monte Generoso. Projekt Mario Botta, 2017. Zdjęcie: Trabantos

Wieża Tour de Moron w Valbirse w Szwajcarii

Wieża w całości wykonana z ciosanego kamienia znajduje się na górze Moron na wysokości 1360 metrów. Ma 30 metrów i gwarantuje wspaniały widok na Alpy, Wogezy, Schwarzwald i nawet katedrę w Strasburgu. Po raz kolejny projekt Mario Botta zastępuje stary budynek. W tym miejscu stała kiedyś podobna metalowa wieża, zbudowana przez osobę prywatną. Wielu turystów wykorzystywało ją do obserwacji. Niestety stwarzała niebezpieczeństwo. Mario Botta zbudował nową wieżę we współpracy z 700 studentami murarstwa drugiego roku.

Moron Tower w Valbirse w Szwajcarii

Moron Tower w Valbirse w Szwajcarii. Projekt Mario Botta, 2004 rok. Zdjęcie: Martin Abegglen

Kościół Santo Volto w Turynie

Zbudowany w dawnej strefie przemysłowej, która została zrewitalizowana i ponownie zasiedlona, kościół stał się nowym miejscem kultu. Ma 12 000 metrów kwadratowych. Nawa, otoczona 7 wieżami, które delikatnie wychwytują i filtrują wpadające światło, ma kształt piramidy z zaskakującą widoczną od wewnątrz kopułą.

Obok nowego kościoła zachował się stary komin, będący pamiątką strefy przemysłowej, w którym teraz mieści się dzwonnica w stylu postmodernistycznym.

Kościół Santo Volto w Turynie

Kościół Santo Volto w Turynie. Projekt Mario Botta, 2004 rok. Zdjęcie: Guilhem Vellut

Siedziba Campari w Mediolanie

Jest to zespół dwóch starych budynków przemysłowych, które obecnie tworzą nowy. Stara fabryka została przekształcona w muzeum Campari i dołączona do nowego budynku, w którym znajdują się biura.

We współpracy z architektem Giancarlo Marzorati udało się zachować dziedzictwo historyczne i kulturowe miejsca, w którym została założona firma Campari. Mario Botta tak mówi o projekcie: „Każdy projekt architektoniczny ma za zadanie być częścią miasta. Autonomiczna, izolowana i odwołująca się do siebie struktura nie ma sensu.”

Siedziba Campari w Mediolanie

Siedziba Campari w Mediolanie. Projekt Mario Botta, 2009 rok. Zdjęcie: Sailko

Kaplica Najświętszej Marii Panny Anielskiej na Monte Tamaro w Szwajcarii

W pobliżu fortecy wzniesionej na górze kaplica Najświętszej Marii Panny Anielskiej jest wzniesiona na skraju klifu. Zbudowane z porfiru, to święte miejsce z panoramicznym widokiem przepełnia moc medytacji.

Serce kościoła zdobi dekoracja malarza Enzo Cucchiego.

Kaplica Najświętszej Marii Panny Anielskiej na Monte Tamaro w Szwajcarii

Kaplica Najświętszej Marii Panny Anielskiej na Monte Tamaro w Szwajcarii. Projekt Mario Botta, 1996 rok. Zdjęcie: Le Montagne di Vimar; Flickr

Synagoga Cymbalista w Tel Awiwie

Synagoga Cymbalista jest położona w samym sercu Uniwersytetu w Tel Awiwie. Zaprojektowana przez Mario Bottę jako budynek „zaskakująco nowoczesny”. Kształt podwójnych cylindrycznych wież umieszczonych na budynku przypomina ścianę.

Architekt dodaje, że symbolika wież jest również podwójna, ponieważ symbolizują one zwoje Tory.

Synagoga Cymbalista w Tel Awiwie, Izrael

Synagoga Cymbalista w Tel Awiwie, Izrael. Projekt Mario Botta, 1998 rok. Zdjęcie: View Pictures; Getty Images

Muzeum Leeuma w Seulu

Muzeum zbudowano z 3 różnych budynków reprezentujących współczesność, tradycję i edukację. Muzeum Leeum zatrudniło trzech różnych architektów: Jeana Nouvela, Rema Kolhaasa i Mario Bottę. Ten ostatni, odpowiedzialny za  styl tradycyjny, przy opracowywaniu swojego planu czerpał inspirację z koreańskiej porcelany.

Budynek z ceglaną elewacją przyjmuje prosty kształt odwróconego stożka zagłębionego w ziemi.  Podłoga muzeum rozciąga się wokół całkowicie białych schodów w formie rotundy.

Muzeum Leeum w Seulu, Korea Południowa

Muzeum Leeum w Seulu, Korea Południowa. Projekt Mario Botta, 2004 rok. Zdjęcie: Michele Bella; REDA&CO; Getty Images

Katedra Zmartwychwstania Pańskiego w Évry we Francji

Katedra Zmartwychwstania Pańskiego zbudowana blisko centrum miasta, pomiędzy ratuszem, Uniwersytetem Évry-Val-d`Essonne i centrum handlowym Évry 2. Jest tu dom diecezjalny, klasztor oraz mieszkania i biura.

Tym razem w projekcie Mario Botta wykorzystuje kształt koła jako symbol nieskończoności, harmonii i ochrony przed demonami. Koło występuje zarówno w konstrukcji elewacji, jak i w wieży, zostało ścięte pod kątem, aby umożliwić montaż roślinności na dachu oraz przeszklenia doświetlającego wnętrze budynku od góry.

Użycie cegły, znaku firmowego Botty, podkreśla cechy tego budynku dzięki prostym, ale wyraźnym otworom.

Katedra Zmartwychwstania Pańskiego w Évry we Francji

Katedra Zmartwychwstania Pańskiego w Évry we Francji. Projekt Mario Botta, 1995 rok. Zdjęcie: F.ROLIN; tongeron91

 

 


Czytaj więcej