„Maria” – miłość zamknięta w porcelanie
Kiedy w 1879 roku Philip Rosenthal założył w Bawarii niewielką pracownię dekorowania porcelany, nie przypuszczał nawet, że skromna malarnia w krótkim czasie rozrośnie się, a po przeniesieniu działalności do miasteczka Selb, otwarciu własnej fabryki i wchłonięciu lokalnych wytwórni, przekształci się w prawdziwe „porcelanowe imperium”. To właśnie tutaj w 1916 roku powstała „Maria”, jeden z najbardziej znanych i cenionych wzorów w historii porcelany.
Maria en Vogue. Zdjęcie: Rosenthal
Biały serwis zwraca uwagę oryginalną formą. Brzegi talerzy, spodków, półmisków i mis o ośmiokątnych kształtach zdobi wąski pas reliefu. To właśnie temu połączeniu kolekcja zawdzięcza swój uniwersalny charakter. Ale historia „Białej Marii” to coś więcej niż opowieść o wyjątkowym designie – to również historia miłosna zamknięta w porcelanie – nazwa zestawu jest bowiem hołdem Philipa złożonym jego ukochanej żonie, francuskiej księżnej Marii de Beurges.
Maria de Beurges Rosenthal. Zdjęcie: Rosenthal
W tym kontekście szczególnej symboliki nabiera misternie wykonana dekoracja. W pozornie niejednorodnym reliefie wprawione oko rozpozna kwiat krzewu granatowca. Ze względu na purpurowy kolor i dużą ilość nasion uznawany był on już w wiekach średnich za symbol płodności i miłości. Niezależnie od możliwych interpretacji, Philip Rosenthal z pełną determinacją uczynił projektowany serwis dowodem swoich uczuć – nie mógł natomiast przypuszczać, że stanie się on także światowym bestsellerem. Bo „Maria” to istny fenomen! Tylko w ciągu ostatnich 25 lat sprzedano 5 milionów filiżanek i 15 milionów talerzy. Kolekcję na przestrzeni ponad 100 lat pokryło aż 200 różnych dekoracji, a dziś składa się na nią aż 80 elementów dostępnych w regularnej ofercie.
Maria Blue z kolekcji Maria en Vogue. Zdjęcie: Rosenthal
Pojawiające się co roku nowości dowodzą, że „Maria” idzie z duchem czasu, nieustannie zaskakując miłośników „białego złota” nowymi dekoracjami, jak m.in. ozdobny inicjał w serii kubków „Maria Alfabet” czy barwne szkliwa w pastelowych odcieniach „Mint”, „Sand” i „Blue” znane z kolekcji „Maria En Vogue”. Idealnym uzupełnieniem porcelanowego serwisu są też praktyczne elementy z linii „Maria Kryształowa”, jak salatery, szklanki, kieliszki czy świeczniki i wazony.
„TAC” – forma w służbie funkcji
„Maria” to nie jedyny serwis w ofercie Rosenthal, który imponuje ponadczasowym wyglądem i liczbą elementów. Innym zestawem, który cieszy się dużą popularnością i przykuwa wzrok charakterystyczną formą jest „TAC”. Ten nowoczesny klasyk o minimalistycznej formie zaprojektował pod koniec lat 60. XX wieku Walter Gropius, twórca Bauhausu. W „TAC” forma ściśle powiązana jest z funkcją poszczególnych elementów, a każdy z nich urzeka prostotą i bliskością podstawowych kształtów geometrycznych.
Serwis "TAC". Zdjęcie: Rosenthal.
Obie kolekcje: romantyczna „Maria” i minimalistyczny „TAC” dostępne są do 21 września 2025 w ofercie specjalnej Letnia Promocja, w której zyskać można bonus 1000 zł. Szczegóły w salonach Rosenthal i na www.rosenthal.pl