Najważniejszym targom designu Salone del Mobile w Mediolanie, w tym roku z częścią poświęconą kuchni – Eurocucina, towarzyszą liczne wystawy i instalacje w mieście pod zbiorowym określeniem Fuorisalone (poza taragami). To znakomita okazja, by pokazać najnowsze projekty, a także zwrócić uwagę na wyzwania współczesności. Grupa Electrolux stworzyła pawilon, w którym zarówno branża, jak i szeroka publiczność mogła dzięki konkretnym przykładom zwiększać świadomość ekologiczną i poznawać bardziej zrównoważone praktyki, gotowe do wdrażania w życie.
Simone Bradford, Chief Design Officer Electrolux Group. Zdjęcie: materiał prasowy
Lustrzany pawilon
Electrolux EcoLine Hub stanął w w BAM - Biblioteca degli Alberi (Biblioteka Drzew), w nowym zielonym i pulsującym sercu Mediolanu w dzielnicy Porta Nuova, który w ostatnich latach przeszedł rozległą rewitalizację urbanistyczną i architektoniczną. Położony obok stacji Porta Garibaldi, w sąsiedztwie słynnych wieżowców Bosco Verticale, których autorem jest Stefano Boeri, pawilon doskonale wpisywał się w nowoczesny charakter otoczenia.
Konstrukcja w postaci dużego prostopadłościanu łączyła się parkiem wokół dzięki lustrzanym ścianom odbijającym zieleń. Budziła ciekawość publiczności i zachęcała do sprawdzenia, co kryje się w środku pawilonu.
Electrolux EcoLine Hub. Zdjęcie: materiał prasowy
Grupa Electrolux stworzyła pawilon, w którym zarówno branża, jak i szeroka publiczność mogła dzięki konkretnym przykładom zwiększać świadomość ekologiczną i poznawać bardziej zrównoważone praktyki, gotowe do wdrażania w życie. Zdjęcie: materiał prasowy
Jak w domu
Wnętrze Hubu odwzorowywało prawdziwy dom, ucieleśniając ducha i wartości firmy: począwszy od skandynawskiego wzornictwa, poprzez elementy mebli, aż po wyposażenie w urządzenia z linii Electrolux EcoLine.
Pomieszczenia podzielono na dwie główne strefy. W pierwszej, poświęconej zmysłowi smaku, umieszczono piekarnik parowy 800 Steamboost (KOBBS39WX), płytę indukcyjną ze zintegrowanym okapem filtrującym (KCC84453CK), SenseBoil 700 z zupełnie nowym szkłem SaphirMatt (EIS82453IZ), zmywarkę (KEZB8500W) i chłodziarko-zamrażarkę 700 GreenZone (KNP7MD18S).
W urządzeniach Elektrolux dobre nawyki są domyślnym wyborem. Na przykład po włączeniu urządzenie samo przestawia się na najbardziej ekologiczny tryb. Zdjęcie: materiał prasowy
W drugiej, poświęconej pielęgnacji, można było poznać cechy nowej gamy suszarek i pralek, wyposażonych w filtr mikroplastiku. Jak powiedział nam Simone Bradford, Chief Design Officer Electrolux Group: „Ślad węglowy każdego z naszych urządzeń w 80 procentach powstaje w domach, więc warto się na nich skupić. Zmiany, o które chodzi, dotyczą codziennych nawyków. Wiele decyzji użytkownik podejmuje na etapie sterowania urządzeniem, dlatego projektujemy nasze cyfrowe interfejsy w taki sposób, aby to ułatwiać. Łatwo powiedzieć komuś, żeby zgasił światło, gdy wychodzi z pokoju. Trudno wymagać, by dana osoba pamiętała o tym za każdym razem. Dlatego w naszych urządzeniach dobre nawyki uczyniliśmy domyślnym wyborem. Na przykład po włączeniu urządzenie samo przestawia się na najbardziej ekologiczny tryb. Niektóre z naszych produktów wykorzystują logo EcoLine w formie dwóch liści. W zależności od programu podświetla się jeden lub oba. To element edukacyjny, użytkownik sam może zdecydować, jak wykorzystać naszą podpowiedź.”
Produkty przeznaczone do pielęgnacji odzieży zaprojektowano tak, by poprawiać doświadczenia użytkownika, zarówno fizyczne, jak i cyfrowe sterowanie urządzeniem. Po raz pierwszy pralki Electrolux są wyposażone w interfejs SmartSelect, który dostosowuje czas trwania cyklu i temperaturę w zależności od potrzeb i pomaga oszczędzać wodę, energię i czas. Technologia SensiCare+ pozwala zaoszczędzić do 40% czasu, wody i energii, wykrywając wagę każdego ładunku i dostosowując odpowiedni cykl prania. Funkcja SmartSave zastosowana w suszarkach pozwala wybrać pomiędzy suszeniem bardziej energooszczędnym lub szybszym, aby zaoszczędzić czas. Odwiedzający mieli również możliwość szczegółowego zapoznania się ze wszystkimi nowymi funkcjami suszarek.
Nowe suszarki i pralki Elektrolux wyposażono w filtr mikroplastiku. Zdjęcie: materiały prasowe
Łatwe i trudne zmiany nawyków
Zdaniem Simona Bradforda największym wyzwaniem jest zmiana nawyków: „Niektóre nawyki przekazujemy sobie z pokolenia na pokolenie, robią to babcia lub mama. Decyduje tu nie DNA, ale otoczenie, w którym wyrastamy. Panuje na przykład błędne przekonanie, że aby ubrania wyszły czyste z pralki, trzeba ustawić temperaturę na 60 stopni Celsjusza. Edukujemy w tej kwestii, ale ludzie nie lubią być pouczani. Myślę, że największym wyzwaniem jest, aby odruchowo dokonywali dobrego wyboru. My pomagamy im w podjęciu decyzji. Jak przerzucić się z 60 stopni na 30, które wystarczają do prania? Jak wybrać cykl, aby zużyć 18 litrów wody zamiast 70? Za każdym razem, gdy otwierasz drzwiczki piekarnika, żeby sprawdzić, jak wygląda przygotowywana potrawa, 20 procent ciepła ucieka w powietrze. To bardzo dużo energii. Czy można zatrzymać cykl wcześniej i wykorzystać ciepło do dokończenia pieczenia? Takie małe rzeczy możemy poprawić dzięki sterowaniu, a przy okazji zmienić także świadomość”.
Płyta indukcyjna ze zintegrowanym okapem filtrującym (KCC84453CK). Zdjęcie: materiały prasowe
Edukacja jak gra
Dzięki AWorld, aplikacji mobilnej, która promuje kulturę zrównoważonego rozwoju poprzez grywalizację, goście pawilonu mogli obliczyć swój ślad węglowy, element zabawy pomaga bez wysiłku zdobywać wiedzę o zrównoważonym rozwoju. Dodatkowo stworzono punkt zbiórki małego ZSEE, dzięki partnerstwu z Erion WEEE, konsorcjum non-profit zajmującym się zarządzaniem odpadami elektronicznymi i recyklingiem, którego Electrolux jest członkiem.
Można było także zobaczyć film „Materia Viva” („Żywa materia”), stworzony przez Erion WEEE we współpracy z Libero Produzioni, którego celem jest podniesienia świadomości na temat zrównoważonego rozwoju, gospodarki o obiegu zamkniętym i ZSEE.
Wykorzystując popularne metody, eksperci i znane osobistości prowadzą widzów do dobrych praktyk recyklingu, pokazując, jak proste gesty mogą przyczynić się do lepszej przyszłości. Simon Bradfort, szef designu Electrolux dzieli się z refleksją: „Życie polega na codziennych wyborach, ale nie myślimy o nich każdego dnia, więc rolą producenta jest uczynić je bardziej zrównoważonymi. Sugerowanie lepszych opcji, przedstawianie ich jako domyślnych to sposób na zmianę”.