Pracownia Lauridsa Gallée
Studio o białych ścianach, dzięki wszechobecnym oknom i przeszklonemu sufitowi skąpane w naturalnym świetle, jest jak tło malarskie – tabula rasa, która zapełnia się kolejnymi pracami projektanta, rozstawionymi dookoła. Szczególnie pięknie prezentują się obiekty z żywicy, jednego z ulubionych materiałów Lauridsa Gallée.
– Lubię żywicę ze względu na jej przezroczystość, grę ze światłem i to, jak minimalistycznie może wyglądać. Podoba mi się też to, że wymaga precyzji. Żywica to ostateczny test dla rzeźbiarza, ponieważ materiał ten pozwala kontrolować wszystko: wykończenie powierzchni, kształt, kolor – mówi.
Dzięki ławce „TRALUCID” o projektancie usłyszała szersza publiczność. Pomysłem w tym przypadku była praca z żywicą przy użyciu technik obróbki drewna. Dzięki wprowadzeniu koloru mebel wciąż się zmienia, ponieważ światło załamuje się inaczej zależnie od pory dnia. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Lauridsa Gallée
Materiały i techniki, które stosuje, mają zaskakująco szeroki zakres: od współczesnej żywicy i projektów w 3D po intarsję i inne dawne metody. Nie mogę powstrzymać ciekawości. Uwielbiam drewno. Po pierwsze dlatego, że to naturalny materiał. Po drugie, jest przyjemne w dotyku. Ale zawsze jestem spragniony odmiany. Nie zadowoli mnie jedna rzecz. Więc gdybym pracował tylko z drewnem, nie byłbym szczęśliwy – wyjaśnia z zaangażowaniem.
– Myślę, że to jest rdzeń działalności mojego studia – kontynuuje – w przyszłości prawdopodobnie będę badał kolejne materiały. Lubię poznawać ich właściwości. Sprawdzać, jak się zachowują, jak pracuje się z nimi w warsztacie, jakich narzędzi trzeba użyć. Ten proces bardzo mi się podoba. Zawsze najpierw chcę się dowiedzieć, co jest wyjątkowego w danej technice. Co można przez nią przekazać? Następnie szukam własnego sposobu pracy z danym materiałem. Staram się patrzeć na niego z mojej perspektywy, zamiast badać, jak go używają inni. Czuję, że jest tak wiele do odkrycia w zakresie materiałów, a ludzie od dawna robią w kółko to samo.
Stolik Fence Flowers projektu Lauridsa Gallée z kolekcji FEVER DREAMS. Wykorzystał tu autorską metodę inspirowaną intarsją. Rysunki laserowo wycięte w bloku drewna są ręcznie wypełniane kolorem. Zdjęcie: Mathijs Labadie
Stolik „CARRERA MARBLE RUN” będzie przypominał tor wyścigowy dla samochodzików lub szklanych kulek. Ze względu na trudności techniczne projekt od trzech lat jest w fazie renderowania 3D, ale już niedługo ma ujrzeć światło dzienne. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Lauridsa Gallée
Inspiracją w jego pracy może być naprawdę wszystko. – Brzmi to dziwnie, ale rzeczy po prostu pojawiają się w moim umyśle samoistnie. Czasami jestem w muzeum, patrzę na jakąś plemienną maskę z Polinezji i czuję, że też mogę użyć takiej techniki, takiego materiału. Zawsze jednak, kiedy mam o czynienia z obiektem wykonanym metodami uważanymi obecnie za bardzo stare, staram się stworzyć coś własnego, na przykład wykorzystać nowoczesne maszyny. I nie interesuje mnie funkcjonalność, naprawdę mnie to nie obchodzi – podkreśla z mocą.
Nie dbam o powielanie, nie obchodzi mnie produkcja kilku takich samych rzeczy. Zawsze chcę tworzyć coś nowego i jeden egzemplarz mi wystarczy – mówi.
Stolik „METROPOLIS" nawiązuje do kultowego filmu Fritza Langa. Zdjęcie: Mathijs Labadie
Na pytanie, co by powiedział młodym projektantom, gdzie znajduje się punkt krytyczny, w którym twórca zdaje sobie sprawę, że może być dobry w tym, co robi, pada zdecydowana odpowiedź: najważniejsze są jakość i szczerość. – Tak wiele się dzieje teraz w projektowaniu. To fascynujące, jak ono się rozwija. Myślę, że idea kolekcjonerskiego dizajnu staje się coraz ważniejsza. Zawsze jednak należy pamiętać o jakości. Każdy obiekt musi być przynajmniej dobrze wykonany, to pierwszy krok, żeby się wydał interesujący.
Lampa „Pool Light” z żywicy emanuje delikatnym światłem, tworząc atmosferę tajemnicy. Zdjęcie: Mathijs Labadie
Więcej prac artysty znajdziecie w najnowszym numerze AD Polska. A jeśli ciekawi Was design, poznajcie interesujących projektantów z Libanu lub odkryjcie mieszankę prekolumbijskich tradycji z dziedzictwem kolonialnym w designie z Gwatemali.