Od zawsze zachwyca mnie to, jak kiedyś dbano o detal, jak misterna była ręczna robota ubiorów. To, co najbardziej interesuje mnie w mojej pracy to łączenie „starego z nowym”. Staram się te zapomniane już niekiedy obyczaje przetłumaczyć na język współczesny, mówi projektantka.
Kołnierze i kryzy ręcznie szyte i haftowane przez panią Małgorzatę Ostrowską z Żywca. Zdjęcie: materiał prasowy
Chylak Heritage hołd rzemiosłu
Pierwszą odsłoną projektu Chylak Heritage jest mini kolekcja akcesoriów inspirowanych tradycyjnym mieszczańskim strojem żywieckim, który zachwyca haftami na tiulu i stanowił tło dla wiosennej kampanii marki. Pierwsze powstały kołnierze i kryzy ręcznie szyte i haftowane przez panią Małgorzatę Ostrowską z Żywca. Praca nad jednym kołnierzem zajmuje nawet kilkanaście dni, dlatego są one wyjątkowe i powstaje ich ograniczona ilość, co również stanowi unikat.
W pierwszej odsłonie kolekcji Chylak Heritage znajdziemy dwa kołnierze i spinki do włosów. Zdjęcie: materiał prasowy
Kołnierz z ręcznie haftowanego bawełnianego tiulu, zawiązywany tasiemką z tkaniny Moiré. Zdjęcie: materiał prasowy
Jestem bardzo sentymentalna. Wychowałam się na pięknych opowieściach rodzinnych, zaczynałam budować swoją tożsamość na wspomnieniach moich babć. Zawsze wracam do tego, co było. Fascynuje mnie tradycja. Dlatego też postanowiłam studiować historię sztuki i historię stroju. Pasjonowała mnie moda i jej symbolika w dawnych czasach. Tak powstał pomysł na Chylak Heritage, tłumaczy Zofia Chylak.
Okrągły kołnierz zapinany jest na perłowy guziczek. Zdjęcie: materiał prasowy
Materiał na kołnierze produkowany jest w rodzinnej manufakturze we Francji. Zdjęcie: materiały prasowe
Kołnierz z tiulu jest interpretacją kryzy stanowiącej element tradycyjnego mieszczańskiego stroju żywieckiego. Zdjęcie: materiał prasowy
Kolekcja kołnierzy z tiulu
Kołnierz z ręcznie haftowanego bawełnianego tiulu, zawiązywany tasiemką z tkaniny Moiré to interpretacja kryzy stanowiącej element tradycyjnego mieszczańskiego stroju żywieckiego. Wykonany i wyhaftowany przez Małgorzatę Ostrowską z Żywca zgodnie z rzemieślniczą sztuką haftu żywieckiego, kultywowaną od ponad 150 lat. Tkanina Moiré to materiał wykończony za pomocą techniki, której historia sięga starożytności. Materiał produkowany jest w rodzinnej manufakturze we Francji.
Okrągły kołnierz z bawełnianego tiulu jest, oczywiście, także ręcznie haftowany przez żywiecką rzemieślniczkę. Zapinany jest na perłowy guziczek. Kołnierz i wzór haftu powstał zgodnie z rzemieślniczą sztuką haftu żywieckiego.
Haft na kołnierzach inspirowany jest tradycyjnym haftem żywieckim. Zdjęcie: materiał prasowy
Zabawa stylem i modą - spinki do włosów upięte jak kołnierz. Zdjęcie: materiał prasowy
Spinki do włosów z kolekcji Chylak Heritage
Oprócz kołnierzy w kolekcji pojawiły się ozdobne spinki z kokardami do włosów. Spinka do włosów z kokardką z tkaniny Moiré dostępna w dwóch rozmiarach i kolorach - kremowym lub czarnym. Powstała także z inspiracji mieszczańskim strojem żywieckim, który dopełniały kokardy czy wstążki wiązane pod szyją lub na butach. Ozdobiona naturalnymi perłami, podobnie jak tradycyjne czepce żywieckie.
Spinki z perłami są w kolorze kremowym i czarnym. Zdjęcie: materiał prasowy
W wersji z długimi wstążkami spinka do włosów z kokardką także jest dostępna w kolorze kremowym lub czarnym. Wszystkie akcesoria można już kupić na stronie chylak.com.
Projektantka zapowiada kontynuację projektu. Chce współpracować z rzemieślnikami i muzeami, podejmować się kolejnych kolaboracji, dzielić swoimi inspiracjami i propagować wiedzę na temat dawnych obyczajów i kultury.
Podobnie jak wersja spinek z długimi wstążkami. Dostępne są także w kolorze kremowym i czarnym. Zdjęcie: materiały prasowe
Spinki i kołnierze zostały wykorzystane w kampanii promującej wiosenną kolekcję Zofii Chylak. Zdjęcie: materiał prasowy
Podobne do spinek kokardy zdobią buty z wiosennej kolekcji projektantki. Zdjęcie: materiał prasowy
Zobacz także:
- Joanna Hawrot dla AD: „Mój dom to rodzaj specyficznej, użytkowej galerii, którą powołałam do życia”
- Lidia Popiel dla AD: „Tworząc swoje otoczenie, organizuję sobie miejsce do obserwacji”
- 100 najcenniejszych marek świata. Ranking Kantar BrandZ 2024
- Legendarny Chanel N°5 zmienia kształt flakonu. Kropla pożądania, tajemnicy, radości