
Trendy w designie, trendy w komunikacji, trendy w postrzeganiu marek, czyli TRENDBOOK 2024. Zdjęcie: materiały prasowe
Odpowiedzi na te i inne pytania o zmiany znajdziemy w najnowszym trendbooku, opracowanym przez agencję reklamową Focus Nation. Do współtworzenia autorzy zaprosili ekspertów z różnych dziedzin. Dzięki temu powstała przekrojowa praca na temat trendów i antytrendów, które będą mieć wpływ na decyzje marek i ich komunikację marketingową. Warto podkreślić, że opracowanie nie jest dziełem skończonym. Każdy może wyciągnąć własne wnioski i podążać własnym kierunkiem.
Trendy w designie
Nas najbardziej interesuje ewolucja designu. Zmiany zachodzące w postrzeganiu estetyki mają bezpośredni wpływ również na sposób, w jaki marki komunikują się ze swoimi odbiorcami. A to jest istotne zwłaszcza dla marek nowych.
Autorzy opracowania TRENDBOOK 2024 „Człowiek w centrum” zauważają kierunki zmian, które będą miały wpływ na trendy designerskie.
Obserwuje się odrodzenie neobrutalizmu, które ma bardziej kolorowy i zabawny wyraz, ekspresję. Neobrutalizm we współczesnym designie odwołuje się do swoich korzeni poprzez użycie surowych, prostych, geometrycznych kształtów. Jednak nowe podejście do tego stylu jest znacznie bardziej odważne i eksperymentalne, ponieważ skupia się na ekspresji.
Odchodzenie od minimalizmu w projektowaniu jest zjawiskiem, które możemy zaobserwować jako reakcję na przesycenie formami minimalistycznymi, dominującymi w ostatnich latach w wielu dziedzinach designu. To również odpowiedź na rosnącą potrzebę indywidualizacji i personalizacji.
Warto także wspomnieć o kolorze. Jak co roku Instytut Pantone wybrał Kolor Roku 2024. Tym razem jest to „Peach Fuzz” (13-1023), czyli jasny, brzoskwiniowy odcień. Ma on symbolizować spokój, pozytywną energię, porozumienie między ludźmi, a także wyrażać pragnienie bliskości, empatii będąc jednocześnie symbolem ciepła i nowoczesnej elegancji. Eksperci sądzą jednak, że większy wpływ na trendy w kolorystyce, szczególnie w obszarze komunikacji wizualnej, będzie miał trend eklektycznych gradientów Heat Map Colour Style.
Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, redaktorka naczelna Architectural Digest Polska, zwraca uwagę na autentyczność. „Autentyczność staje się ważniejsza od spójności estetycznej, bywa wręcz manifestacją sprzeciwu wobec idealnych wzorców i odpowiedzią na nadmiar propozycji”.
Przestrzeń, w jakiej chcemy spędzać czas i przedmioty, którymi się otaczamy, wiele mówią o naszych szerszych potrzebach i kondycji psychofizycznej. Na osobiste, coraz bardziej świadome wybory odpowiadają dwa bieguny projektowania. Z jednej strony, mamy podejście terapeutyczne. W reakcji na intensywność bodźców i tempo codziennej komunikacji poszukujemy wyciszenia i doznań zmysłowych, przede wszystkim dotyku. Stąd monochromatyczne wnętrza bogate w faktury, wielki powrót do rzemiosła i zrozumienie siły oddziaływania sztuki. Chęć poznawania historii konkretnych przedmiotów oraz ich twórców staje się sposobem na wyrażenie siebie.
Jako alternatywa dla tego nastawienia rysuje się nowy eklektyzm, którego osią są prywatne emocje i odkrycia. To pełne zanurzenie w sieć skojarzeń, bez potrzeby ich porządkowania. Zgoda na różnorodność i radość czerpaną z rozwibrowanego rytmu współczesności. Cytaty z przeszłości, w tym również początków ery cyfrowej, noszą znamiona żartu. Wnętrza na tym biegunie cechuje postmodernistyczna odwaga sięgania po kolor. Przewrotna witalność tego stylu znajduje uznanie kolejnego pokolenia.
Autentyczność staje się ważniejsza od spójności estetycznej, bywa wręcz manifestacją sprzeciwu wobec idealnych wzorców i odpowiedzią na nadmiar propozycji. W takim łączeniu skrajności odczytuję zdrową pewność siebie i afirmację własnych przeżyć bez potrzeby narzucania jej innym.
Co jeszcze znajdziemy w TRENDBOOKU 2024 „Człowiek w centrum”?
Autorzy trendbooka wzięli pod lupę 12 tematów. Tak powstało 9 trendów i 3 antytrendy komunikacji marketingowej.
7 ekspertów z różnych branż próbowało odpowiedzieć na pytania o:
- Odpowiedzialność 2.0
- W poszukiwaniu zaangażowania
- Marki podnoszące na duchu
- Dualizm w AI
- Trendy w designie
- Istota awatarów
- Hiperrealistyczne doświadczenia
- Dbaj o klienta swego
- Kultura gamingu
- Nie patrz mi w dowód (ANTYtrend)
- Poprawność na siłę (ANTYtrend)
- Narodowość korporacyjna (ANTYtrend)
TRENDBOOK 2024 „Człowiek w centrum” można pobrać bezpłatnie w formacie pdf. Pobierz TRENDBOOK 2024 „Człowiek w centrum”.
AD Polska jest patronem medialnym TRENDBOOKA 2024 „Człowiek w centrum”.