Henryk Lula. Ceramika, sztuka materii – wystawa w Zachęcie przybliża twórczość gdańskiego artysty

Od czwartku 22 lutego w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki można zobaczyć dorobek twórczy cenionego artysty-ceramika, Henryka Luli. Na ekspozycję składa się ponad 100 obiektów ceramicznych, w tym słynne kafle zrekonstruowanego pieca w renesansowym Dworze Artusa.

Henryk Lula. Ceramika, sztuka materii – wystawa w Zachęcie przybliża twórczość gdańskiego artysty

Henryk Lula "Kompozycja dwuczęściowa", 2019, Fot. Jacek Zdybel

Wystawa prac Henryka Luli w Zachęcie

Henryk Lula w 1956 roku ukończył studia na Wydziale Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Po studiach przez kilka lat uczestniczył w odtwarzaniu dekoracji rzeźbiarskich i ceramicznych zrujnowanej w czasie wojny gdańskiej starówki.

W latach 1977-97 Henryk Lula był kierownikiem Pracowni Ceramiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W tym czasie zlecono mu również zrekonstruowanie kafli Wielkiego Pieca z Dworu Artusa. Renesansowe kafle zostały zniszczone lub skradzione podczas wojny. Rekonstrukcję pieca zakończono w 1995 roku.

Część kafli z Dworu Artusa zobaczymy na wystawie w warszawskiej Zachęcie. Ekspozycja obejmuje ponad 100 obiektów ceramicznych stworzonych przez Henryka Lulę od lat 50. aż do dziś.

lula

Henryk Lula "Muszla biała duża, baniak muszla czarna", 2002, fot. Jacek Zdybel

Akcentowany w tytule wątek materii koresponduje z ideowym przesłaniem prezentacji, a także teoretycznym namysłem artysty nad rolą materii w sztuce. W ekspozycji wybrzmiewa również kwestia kształtowania się nowoczesnej tradycji ceramicznej w Polsce (od lat 60. XX w.), wymykającej się kryteriom sztuki użytkowej czy wzornictwa.

lula

Henryk Lula "Rozeta kremowa", 1985, fot. Jacek Zdybel

Tworzone ręcznie unikatowe obiekty Henryka Luli są zależne od praw fizyki, procesów cieplnych i chemicznych. Do najpopularniejszych motywów w twórczości artysty należą muszle, butle, patery, baniaki, formy płaskie, okrągłe, wklęsłe i wypukłe. Są one zasobem otwartych i zamkniętych brył oraz struktur rozumianych jako autonomiczne dzieła, których integralność współtworzą kolory i faktury wypracowane na etapie szkliwienia i wypalania.

lula

Henryk Lula "Patera turkusowa", 2001, fot. Jacek Zdybel

Wszystkie szkliwa są samodzielne tworzone przez Henryka i precyzyjnie dobrane do kształtu form. Dopełniają one dzieła w ten sposób, że stają się nierozerwalną jednością ceramiki rozumianej jako sztuka materii.

Wystawę „Henryk Lula. Ceramika. Sztuka materii” będzie można oglądać w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki od 22 lutego do 19 maja.


Czytaj więcej