Rysunki Delacroix w Muzeum Chopina
Przez ostatnie tygodnie Warszawa rozbrzmiewała mazurkami, polonezami i nokturnami Chopina. W ramach trwającej 19. edycji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w polskiej stolicy odbyło się mnóstwo wydarzeń poświęconych życiu i twórczości Fryderyka Chopina. I choć najważniejsza część konkursu – wyłonienie zwycięzcy – jest już za nami, Warszawa nie żegna się z „chopinomanią”.
Miłośnicy polskiego kompozytora do 31 grudnia 2025 mają unikatową szansę, by na własne oczy zobaczyć dwa rysunki przedstawiające Chopina, wykonane przez jego przyjaciela i wybitnego artystę, Eugène Delacroix. Rysunki prezentowane w Sali Paryż na pierwszym piętrze Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, zostały wypożyczone ze zbiorów Luwru, by uczcić XIX Międzynarodowy Konkurs Chopinowski. Po raz pierwszy w historii, te cenne dzieła będą prezentowane w Polsce jednocześnie.
Po lewej: Eugène Delacroix, fragment podwójnego portretu Fryderyka Chopina i Georges Sand, 1838, Musée du Louvre, Zdjęcie: Wikipedia; po prawej: Eugène Delacroix, Fryderyk Chopin, 1838, Musée du Louvre, Département des Arts graphiques, RF 31280 (fragment). Zdjęcie: dzięki uprzejmości Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie
Pierwszy z nich, rysunek z 1838 roku prawdopodobnie stanowi szkic do słynnego malarskiego wizerunku Fryderyka Chopina, będącego podwójnym portretem pianisty i jego ukochanej, George Sand. Obraz olejny został rozcięty – portret Chopina trafił do Luwru, a George Sand – do Muzeum Ordrupgaard w Kopenhadze. Rysunek prezentowany obecnie w warszawskim muzeum to wierny wizerunek kompozytora, namalowany z dużym prawdopodobieństwem z modela. Chopin ukazany jest tu w ujęciu trzy czwarte, uchwycony nieco z dołu, na modłę romantyczną, ze wzrokiem skierowanym ku górze. Rysunek Delacroix nigdy wcześniej nie był prezentowany w Polsce.
Eugène Delacroix, Fryderyk Chopin, 1838, Musée du Louvre, Département des Arts graphiques, RF 31280 (fragment). Zdjęcie: dzięki uprzejmości Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie
Drugi portret rysunkowy przedstawia Fryderyka Chopina jako Dantego Alighieri. Kompozytor ma na głowie florencką kapuzę i wieniec laurowy – symbol prawdziwego artysty. Delacroix zespolił w tym symbolicznym portrecie dwóch wybitnych artystów – geniusza słowa i geniusza fortepianu. Na rysunku widnieje podpis „Cher Chopin” oraz rebus będący podpisem malarza. W Polsce pracę tę można było oglądać ostatni raz 25 lat temu podczas wystawy na Zamku Królewskim w Warszawie.
Eugène Delacroix, Fryderyk Chopin jako Dante, 1840-1849, Musée du Louvre, Département des Arts graphiques, RF 31280 (fragment). Zdjęcie: dzięki uprzejmości Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie
Zobacz też:
- Joanna Rajkowska otrzymała Nagrodę im. Katarzyny Kobro 2025
- 7 europejskich wystaw, które warto zobaczyć jeszcze przed końcem roku
- „Czarny karnawał” w Muzeum Narodowym w Warszawie. Na ekspozycji prace Wojtkiewicza i Ensora