Dom pod Paryżem, który przywołuje na myśl klimatyczne Amalfi

W starym domu w Montfort l’Amaury pracowania After Bach odtworzyła atmosferę włoskiego wybrzeża. Paleta kolorów i materiałów nawiązuje do światła Sorrento i kojarzy się z szykowną (na swój oryginalny sposób) prostotą rybackiej chaty.

Autor Nicolas Milon

Zdjęcia Vincent Leroux
Dom pod Paryżem, który przywołuje na myśl klimatyczne Amalfi

Oryginalnym pomysłem było zawieszenie nad kominkiem tkaniny oprawionej jak dzieło sztuki. Zdjęcie: Vincent Leroux.

Niewielka chatka 

Ten wiejski dom znajduje się w niewielkiej wiosce Montfort l’Amaury, która gościła takie wybitne postaci jak Coco Chanel, Colette, Maurice Ravel... „Tematem, który wybraliśmy jako motyw przewodni, była atmosfera całorocznych wakacji”, mówi projektant, architekt wnętrz i fotograf Francesco Balzano, współzałożyciel studia After Bach. Dbając o to, aby uniknąć wszelkich rustykalnych lub tradycyjnych stereotypów, nadał wnętrzu atmosferę casa española tudzież chaty rybackiej z wybrzeża Amalfi: „Szykowna, słoneczna chata... Praca nad tą koncepcją była dla nas bardzo ciekawym wyzwaniem”. Zlecenie polegało na gruntownej renowacji z zachowaniem bardzo niewielu starych elementów poza samą konstrukcją i kominkiem. Ten ostatni także został odnowiony, a jego wnętrze pomalowano na czarno.

 

Niewielki domek pod ParyżemKolory i materiały odzwierciedlają światło Morza Śródziemnego. Cała stolarka jest pomalowana na biało, a ściany na mleczno-kremowy odcień (oba Farrow & Ball). Podłogi wykonano ze szlifowanego trawertynu Alabastrino opus, który znajduje się również na blacie i kredensie (oba Francesco Balzano). Ławka i wazon z żywicy (Francesco Balzano) stoją obok lampy Ingi Sempé i dzieła Miguela Mariny. Krzesła to marka Hans Wagne, a lampa wisząca Hubsch. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Prostota i autentyczność

Znacząco zmieniono rozkład wnętrz. Na nowo rozplanowano szereg pomieszczeń na dole, w tym jadalnię z kominkiem, przylegającą do niej kuchnię, główną sypialnię z prywatną łazienką i tylnymi drzwiami do ogrodu. Na piętrze znajdują się dwie sypialnie i gabinet. Współczesne meble, sztuka, a przede wszystkim graficzna podłoga z trawertynu Alabastrino kontrastują z pomalowanymi na biało belkami – to przemyślany efekt, na którym zależało projektantom z After Bach. Z klimatem wakacji nad Morzem Śródziemnym kojarzą się też płyty trawertynu ułożone we wzór opus. „Z tego trawertynu wykonano także blat stołu jadalnego i blat kredensu”, dodaje Francesco Balzano, który ma na koncie duże doświadczenie w pracy z kamieniem wykorzystywanym w jego kolekcjach mebli. Ten kamień ma nieco bardziej wyrazistą powierzchnię niż rzymski trawertyn, ma w sobie głębię, która nadaje mu bardzo autentyczny charakter. Trawertyn sprzyja również występowaniu subtelnej gry kolorów – dwóch odcieni beżu na tle bieli występującej w budynku – jego belek i sufitów...”. Ściany są w cieplejszym, jaśniejszym, ale całkowicie matowym odcieniu, co zapewnia odrobinę elegancji: „W tej amfiladzie pomieszczeń panuje bardzo jasny, pełen bieli klimat przez cały rok, podkreślony przez wpadające do pomieszczeń promienie słońca, które także w ogrodzie odbijają się od starych kamiennych murów, typowych dla tego regionu...”.

 

Niewielka chatka pod Paryżem After BachW jadalni na trawertynowym stole stoi wazon z żywicy (oba projektu Francesco Balzano) i naczynia na owoce Dough (Faye Toogood). Lustro i lampa wisząca (Hubsch). Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod Paryżem After BachWzdłuż okien biegnie długa ławka w kolorze ścian, na której można umieścić fotografie. Na ścianie wisi ceramiczne dzieło Isabelle Sicart i Francesco Balzano. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Delikatne odcienie

Mówiąc o odcieniach beżu, należy wspomnieć różowo-szarą ławkę, która nadaje graficzny wymiar delikatnej kolorystyce przestrzeni. Została wykonana z żywicy w odcieniach kamienia, dzięki czemu idealnie współgra z innymi elementami wnętrza, które kojarzą się z domami wakacyjnymi w Sorrento lub Positano, takimi jak czerwono-biała tkanina w paski, którą znajdziemy na sofie i poduszkach, a nawet na narzucie na łóżku w głównej sypialni. To letnie echo wyraża też mało znany fotel autorstwa Vika Magistrettiego, będący skrzyżowaniem leżaka i krzesła plażowego, a także plecione kosze znajdujące się zarówno w pokojach na parterze, jak i na piętrze. Regularnie powtarzający się odcień czerwieni uzupełnia bladą zieleń w kuchni i łazienkach. Drewniane elementy, takie jak długa ława, która biegnie wzdłuż okien w salonie i jadalni, to powierzchnie, na których można umieścić przedmioty, ramki i lampy. Można na nich usiąść, by czytać, opierając się o okno... Z całością pięknie komponuje się też obita kolorową tkaniną Chiarastella Cattana ławka w kuchennej jadalni – ta sama tkanina pojawia się też – oprawiona jak dzieło sztuki – nad kominkiem w salonie. 

 

Chatka pod Paryżem Francji After BachUzupełniające się odcienie czerwieni i zieleni, trawertyn i rattan, przenoszą nas na wybrzeże Amalfi. Na sofie Paola Navone przerzucony jest koc w paski (The Socialite Family). Z przodu stoją stołek i stolik kawowy (Zara Home) oraz siedzisko projektu Vika Magistrettiego, które jest pół-fotelem i pół-krzesłem plażowym. Na drewnianej ławce ustawiono lampę Isamo Noguchi. Nad kominkiem wisi tkanina Chiarastella Cattana oprawiona jak płótno malarskie. Nad oprawioną fotografią Francesco Balzano wisi lustro projektu Isabelle Sicart. W kącie stoi ceramiczny stołek zaprojektowany przez Marie Michielssen. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Szykowny minimalizm

„To bardzo prosty i skromny dom, ale jasny, otwarty i radosny na co dzień”, mówi Francesco Balzano. Architektura jest minimalistyczna, ale jednocześnie bardzo elegancka. Trawertyn na dole i sizal na górze dodają mu wyrafinowanego charakteru, który odróżnia go od zwykłego wiejskiego domu. Lampy ścienne hiszpańskiego projektanta Miguela Milá, meble zaprojektowane w latach 50. to rzeczy zarówno neutralne, jak i ponadczasowe. Podobny efekt daje wewnętrzna okiennica nad wezgłowiem łóżka, która otwiera się na ogród, podczas gdy po prawej stronie znajdują się podwójne drzwi szafy prowadzące do tylnych drzwi wychodzących bezpośrednio – także na ogród. Szyku dodają lampa projektu Ingi Sempé umieszczona na trawertynowym kredensie i dzieło Miguela Mariny. 

 

Chatka pod Paryżem FrancjiJasna sekwencja pomieszczeń – od kuchni do schodów prowadzących na górę: trawertyn Alabastrino ułożony we wzór opus ujednolica podłogę. Po lewej stronie jadalnia z wbudowaną ławką pokrytą tkaniną (Chiarastella Cattana). Z przodu ceramiczny stołek projektu Marie Michielssen. Lampa wisząca to Vilhelm Lauritzen, a Lustro zaprojektowała Isabelle Sicart. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod Paryżem Francji after bachTkanina na ławce (Chiarastella Cattana) jest taka sama, jak ta oprawiona nad kominkiem w salonie. Wazon i kubek są w słonecznych odcieniach jak znad Morza Śródziemnego. Wydruk ze zdjęcia wykonanego przez Alaina Bujaka. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod Paryżem Francji after bachBlat roboczy i chlapacz są pokryte miętowymi płytkami ceramicznymi. Na półce stoją żółte kubki marki Dammann i oprawiony przepis na sardele w soli – ta dekoracja przenosi nas na Południe. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod Paryżem Francji after bachW głównej sypialni kinkiety projektu Miguela Mila wiszą po obu stronach łóżka. Poduszki są wykonane z tkaniny w czerwone paski (The Socialite Family). Na zagłówku stoi niewielka praca Louise Bourgeois. Powyżej, wewnętrzna okiennica przypominająca rozwiązania ze śródziemnomorskich sypialni. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod Paryżem afer bachNa prawo od łóżka drzwi szafy odsłaniają mini przedsionek prowadzący do bramy ogrodowej, niczym  tajne przejście. Lampa wisząca marki Hubsch jest identyczna jak ta w jadalni. Narzuta na łóżko pochodzi z The Socialite Family. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod ParyżemGłówna łazienka charakteryzuje się połączeniem matowych białych belek i mleczno-kremowych ścian w delikatnym kontraście jasnych tonów. Zintegrowana umywalka jest wyposażona w kran Hudson Reed. Ceramika i wiklinowe kosze pochodzą z Zara Home. Rysunek w ramce został wykonany przez Francesco Balzano. Wysoko wiszą lustra projektu Ingi Sempé. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod Paryżem Rysunek Francesco Balzano wisi nad wanną pokrytą hiszpańskimi płytkami ceramicznymi. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod Paryżem after bach Sypialnia gościnna ze skośnym sufitem jest wykończona matową bielą i mlecznym kremem Wimborne White (Farrow & Ball). Podłoga pokryta jest sizalem (Codimat). Po obu stronach łóżka znajdują się lampy podłogowe Miguel Mila, a na suficie lampa Santa & Cole. Poduszki i stołek to Zara Home, a zasłony i pościel Linenshed. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod Paryżem after bachOgród przenosi nas z powrotem na skraj lasu Rambouillet we wsi Yvelinoise. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Chatka pod ParyżemŚciany wykonane są z gruzu kamiennego, typowego dla regionu Île de France. Zdjęcie: Vincent Leroux.

 

Artykuł oryginalnie okazał się na stronie AD France.


Zobacz także:

26m2 nadmorskiego domku w kolorach morza i cytryn

Zagłębie koloru: nowe życie zabytkowej willi w Hagen

Niewielkie mieszkanie z tarasem przy Polach Elizejskich


 

 

Czytaj więcej