Dom, którego nie da się zapomnieć. Lizbońska perła z najpiękniejszym kominkiem

Renowacji tego XIX-wiecznego domu w sercu Lizbony podjęło się Studio Gameiro. Powstało wyjątkowe miejsce łączące rzemieślnicze dzieła sztuki, kontrastujące tekstury, naturalną paletę barw i inspirację naturą. 

Autor Eva Morell

Zdjęcia Francisco Nogueira
Dom, którego nie da się zapomnieć. Lizbońska perła z najpiękniejszym kominkiem

Studio Gameiro zaprojektowało najpiękniejszy kominek w Lizbonie, który jest główną atrakcją tej odrestaurowanej XIX-wiecznej posiadłości. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Ukryty klejnot w sercu Lizbony

Historia tego projektu zaczyna się od fascynacji klejnotem ukrytym w samym sercu Lizbony - idealnie zachowanym domem z XIX wieku. Aby odnowić wnętrze, zachowując jednocześnie jego esencję, właściciele skontaktowali się z projektantami ze Studio Gameiro, którzy specjalizują się w miksowaniu tradycji i nowoczesności.

Casa Palmeiro to prawdziwe wyzwanie, w którym porzucono nostalgię, na rzecz inspiracji dziedzictwem i rzemiosłem, tworząc dynamiczną przestrzeń otwartą na otoczenie. Głównym celem renowacji było przekształcenie domu z dwustuletnią historią, w miejsce, które pozwala odciąć się od zgiełku miasta, nie gubiąc przy tym ducha Lizbony. 

Kominek wykonany z trawertynu i metalu, został zainspirowany naturą. Krzesło to model AI203 Studio Gameiro. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Harmonia między elegancją a komfortem

Od początku założono, że każde z pomieszczeń zachowa swój własny styl. To osobliwe przestrzenie, które zmieniają się w zależności od położenia, łączą stare z nowym i szanują to, co istniejące. Bez pominięcia wygody i funkcjonalności, tworzą harmonię między elegancją a komfortem.

Aby osiągnąć tę wizję, architekci współpracowali z rzemieślnikami, wykorzystywali lokalne, ekologiczne materiały i projektowali pod wymiar meble, które nadały domowi unikalny i autentyczny charakter.

Podczas renowacji zachowano ducha Lizbony - oryginalne sufity i układ pomieszczeń z XIX wieku. Na zdjęciu stolik Mirra zaprojektowany przez Hamrei. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Tekstury i kontrasty

Najbardziej zniszczone części budynku zostały odrestaurowane za pomocą innowacyjnych technik połączonych z tradycyjnym tynkiem wapiennym, z zachowaniem oryginalnych zdobień. Ten skrupulatny proces pozwolił na odnowienie ścian, ale też zabezpieczenie przed pleśnią.

Kuchnia jest jednym z najważniejszych miejsc w domu. Funkcjonalna i wygodna, zaprojektowana z myślą o codziennym użytku, przyjemna i nowoczesna. Użyte materiały są tu kluczowe, a wyraźne tekstury granitowych blatów i dębowych szafek tworzą interesujący kontrast.

Szafki kuchenne są wykończone matowym dębem, kontrastującym do blatu wykonananego w kanadyjskim granicie. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Kominek w oryginalnej formie

Prawdziwą gwiazdą tego portugalskiego domu jest kominek. Inspiracją zaprojektowanej i stworzonej na miarę bryły, były organiczne formy występujące w naturze i ogrodzie. Relacja między tym, co wewnątrz, a tym, co na zewnątrz, jest bardzo istotna w procesie projektowania wnętrza, dlatego kominek jest łącznikiem między tymi dwoma środowiskami. Wykonany z trawertynu i lakierowanego metalu, wyróżnia się i dominuje nad resztą domu, nadając mu bardziej współczesny charakter.

Rzeźba `Snake Chair` francuskiej artystki z połowy XX wieku, Niki de Saint-Phalle, jest główną atrakcją na dziedzińcu domu. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Oaza spokoju w środku miasta

Organiczne inspiracje sięgają też ogrodu, którego stopnie z naturalnego kamienia łączą się z podstawą kominka. Przywracając lokalne gatunki drzew i roślin, stworzono na dziedzińcu małą oazę z basenem. Intensywnie niebieska barwa indywidualnie zaprojektowanych kafli, jest rezultatem eksperymentów z różnymi odcieniami - od kobaltowego po Klein - aby znaleźć idealny, który odzwierciedla wodę, jako element natury. Dzięki wyszukanym kolorom, starannie dobranym materiałom i roślinności, udało się stworzyć przestrzeń pełną spokoju i relaksu.

Przy wejściu znajduje się `The Dolmen`, dzieło z kamienia zaprojektowane przez Studio Gameiro. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Na dziedzińcu znajduje się ukryta pralnia. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Jadalnia jest połączona z salonem. W rogu znajduje się obraz, który mimo, że zwraca uwagę, wpisuje się w naturalną paletę domu. Jest to „Sweat panel” brytyjskiego artysty Prem Sahib. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Krzesło "kapsuła" zaprojektowane przez Studio Gameiro, zostało wykonane z materiałów z recyklingu i zainspirowane wzornictwem lat `50. Zdjęcie: Francisco Nogueira

W sypialni gościnnej uwagę przykuwa uśmiechnięta twarz André Saraiva, `Mr. A Medicom Ball. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Zagłówek łóżka w głównej sypialni został ręcznie wyrzeźbiony przez lokalnych stolarzy. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Casa Palmeiro to prawdziwe wyzwanie, w którym porzucono nostalgię na rzecz inspiracji dziedzictwem i rzemiosłem, tworząc dynamiczną przestrzeń otwartą na otoczenie. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Kuchnia ozdobiona została wiszącymi lampami zaprojektowanymi specjalnie dla tego miejsca przez braci Bouroullec. Zdjęcie: Francisco Nogueira

"Ghost 13" braci Miaz to dzieło, które wieńczy korytarz i sprawia, że staje się on małą galerią sztuki. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Otwarta, główna łazienka wyróżnia się różowym marmurem. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Kuchnia jest jednym z najważniejszych pomieszczeń w domu, zaprojektowana do wspólnego użytkowania i spotkań. Na zdjęciu ceramiczny wazon artystki Marta Raimundo. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Gabinet to jedna z najciekawszych przestrzeni w domu, ponieważ, dzięki staremu biurku i obrazom, oddaje ducha XIX wieku. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Niektóre elementy zdradzają pasję właścicieli do designu. Krzesło "petit h" od Hermès, wraz z konsolą "Boboolo" Philippe`a Starcka, dopełniają sypialnię. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Schody basenowe łączą się z kominkiem poprzez organiczne kamienne formy, tworząc harmonię między wnętrzem a otoczeniem. Zdjęcie: Francisco Nogueira

Zewnętrzny prysznic wykonany z miedzi, z rzeźbioną, kamienną podstawą. Zdjęcie: Francisco Nogueira

 

Materiał oryginalnie ukazał się w AD ES

Czytaj więcej