Dolce vita. Polska na 24. triennale w Mediolanie

Ni to budynek, ni krajobraz. Łączy funkcje parku, mokradeł, łaźni miejskich, miejsca regeneracji i bezproduktywnej przyjemności. Polska wystawa na triennale w Mediolanie eksploruje temat współczesnych nierówności w dostępie do wypoczynku.

Zdjęcia Jacopo Salvi, Altomare.studio
Dolce vita. Polska na 24. triennale w Mediolanie

Clara jest jedyną żywicielką rodziny. Pracuje na utrzymanie męża, synów, szwagra i teściowej. Diagnoza gruźlicy zmusza ją do wyjazdu na rekonwalescencję. Po raz pierwszy ma szansę na moment zapomnieć o rutynie. Fabuła filmu „Krótkie wakacje” Vittoria De Siki zainspirowała pomysłodawców koncepcji polskiego pawilonu na tegoroczne triennale w Mediolanie. To przypominająca grotę tajemnicza przestrzeń, która przede wszystkim zachęca przebodźcowanych gości odwiedzających Palazzo dell’Arte do chwili wyciszenia, ale przypomina też, że prawdziwy wypoczynek dla wielu wciąż jest nieosiągalnym luksusem.

Fragment wystawy „Krótkie wakacje” w pawilonie polskim na 24. triennale w Mediolanie. Zdjęcie: Jacopo Salvi, Altomare.studio

Relaksacyjną atmosferę tworzy przyćmione światło, muzyka Antoniny Nowackiej i kompozycja zapachowa Moniki Opieki. Kuratorka Katarzyna Roj zaprosiła do współpracy także architektkę z listy AD100 Aleksandrę Wasilkowską, która prezentuje w pawilonie model Transsanatorium, inkluzywnej przestrzeni regeneracji. – Wykorzystuję odpady miejskiej infrastruktury, jak ziemia z wykopów metra i ciepło odpadowe z wyrzutni powietrza, by stworzyć hybrydę funkcji, które są deficytowe we współczesnych metropoliach – tłumaczy architektka.

Na przecięciu ważnych tras proponuje realizację nowej typologii przestrzeni publicznych z systemem grot, łaźni, terenów zielonych i minimokradeł. – Sanatoria i spa znajdują się zwykle poza miastem, nie każdego stać, żeby z nich skorzystać. Mój projekt mikroklimatycznej wyspy demokratyzuje dostęp do natury, zdrowia i odpoczynku – podkreśla Wasilkowska. Wystawa trwa do 9 listopada.

Fragment wystawy „Krótkie wakacje” w pawilonie polskim na 24. triennale w Mediolanie. Zdjęcie: Jacopo Salvi, Altomare.studio

Fragment wystawy „Krótkie wakacje” w pawilonie polskim na 24. triennale w Mediolanie. Zdjęcie: Jacopo Salvi, Altomare.studio

Fragment wystawy „Krótkie wakacje” w pawilonie polskim na 24. triennale w Mediolanie. Zdjęcie: Jacopo Salvi, Altomare.studio

Fragment wystawy „Krótkie wakacje” w pawilonie polskim na 24. triennale w Mediolanie. Zdjęcie: Jacopo Salvi, Altomare.studio

Zobacz też:

 

 


Czytaj więcej