Designerskie fotele - 7 ikon wzornictwa XX wieku

Za kultowymi obiektami współczesnego wzornictwa, kryją się często proste historie. Fotel Wassily swoją formę zawdzięcza ramie roweru, fotel LC4 Chaise Lounge został zainspirowany komfortem siedzeń samochodowych, a kształt fotela Imola nawiązuje do eleganckiej prostoty piłki do tenisa. Te kreatywne skojarzenia sprawiły, że meble te zapisują się na kartach historii wzornictwa przemysłowego.  

Designerskie fotele - 7 ikon wzornictwa XX wieku

Kultowe fotele ceni się nie tylko za wyjątkowe wzornictwo, ale także, a może przede wszystkim, za doskonałą ergonomię i komfort podczas użytkowania. Zdjęcie: Materiały prasowe/www.carlhansen.com

Oto prawdziwe ikony XX wieku - designerskie fotele, którym nie straszny upływający czas. Wiele ikonicznych perełek znajdziemy także wśród lamp. Cieszą oko i są pożądane przez miłośników pięknych wnętrz mimo zmieniających się trendów. Warto je również poznać.

Fotel Wassily, projekt Marcel Breuer

Krzesło Wassily, projekt Marcel Breuer. Zdjęcie: Getty Images

Krzesło Wassily zaprojektował Marcel Breuer, znany niemiecki architekt i projektant. Wassily Chair został zainspirowany ramą roweru. Marcel Breuer, będąc na wakacjach w swojej rodzinnej miejscowości, zainteresował się ramą roweru, co skłoniło go do eksperymentowania z gięciem stalowych rur. W efekcie powstał wyjątkowy fotel. Breuer zwrócił się nawet z prośbą do producenta swojego roweru, Adlera, by ten pomógł mu w projektowaniu. Fotel powstał w 1925 roku, a swoją nazwę "Wassily" zawdzięcza Wassily`emu Kandinsky`emu, artyście i przyjacielowi Breuera, który był entuzjastycznym zwolennikiem nowoczesnego wzornictwa. Ten ikoniczny projekt stał się jednym z symboli modernistycznego wzornictwa. Breuer stworzył krzesło będące jednocześnie nowoczesne i funkcjonalne.

Ponadczasowe wzornictwo, chromowane stalowe rury, skórzane pasy oraz lekkość i przejrzystość konstrukcji sprawia, że od prawie 100 lat krzesło - fotel niemieckiego designera cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i pożądaniem miłośników designu na całym świecie.

Fotel CH78, projekt Hans J. Wegner

Fotel CH78, projekt Hans J. Wegner. Zdjęcie: Materiały prasowe/ www.carlhansen.com

Fotel CH78, stworzony przez niezrównanego Hansa J. Wegnera, to prawdziwe arcydzieło designu, które zachwyca elegancją i funkcjonalnością. Jest wyjątkowym przykładem mistrzowskiego warsztatu i wnikliwej wiedzy Wegnera na temat materiałów oraz technik rzemieślniczych. Krzesło wypoczynkowe CH78, czule nazywane krzesłem Mama Bear to ikoniczny projekt, zaprojektowany w 1954 roku. Mama Bear Chair został stworzony jako przeciwwaga dla ciężkich i masywnych foteli ówczesnych czasów. Jego rzeźbiarska sylwetka jest zdefiniowana przez zachęcające krzywe, które nadają mu przytulny i ciepły charakter. Projekt Wegnera cieszy się uznaniem jako klasyczny przykład mebli z okresu mid-century modern, a Mama Bear Chair jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych dzieł w jego dorobku projektowym. Precyzyjnie wykonany mebel ze smukłą ramą i organiczną, rzeźbiarską formą, pozostaje równie piękny dziś, jak ponad pół wieku temu. Prezentuje wszystkie charakterystyczne dla "mistrza krzesła" cechy, w tym harmonię formy i funkcji oraz wyrafinowaną estetykę, która pozostaje niezmiennie współczesna.

Fotel Imola, projekt Henrika Pedersena

Fotel Imola, projekt Henrika Pedersena. Zdjęcie: Materiały prasowe/www.boconcept.com

Kultowe fotele czy krzesła cenione są nie tylko za wyjątkowe wzornictwo, ale przede wszystkim za doskonałą ergonomię i komfort użytkowania. Wśród prawdziwych ikon designu znajduje się fotel Imola, stworzony przez Henrika Pedersena dla marki BoConcept. Projekt ten zachwyca nie tylko unikalnymi detalami, lecz również ujmującą, organiczną formą. Imola jest wystarczająco obszerny, aby zapewnić wygodne miejsce do siedzenia, a jednocześnie emanuje elegancją i stylem.

Henrik Pedersen czerpał inspirację do stworzenia tego fotela z piłki tenisowej, co jest widoczne w charakterystycznych detalach oraz organicznych kształtach. Patrząc na fotel z boku, wyraźnie dostrzec można zaokrąglone linie, które nadają mu subtelną, "tenisową" estetykę. Odpowiednie przeszycia dodają dodatkowego uroku, tworząc spójną całość. Nawet podnóżek utrzymany jest w tej samej estetyce, tworząc kompleksowy i harmonijny design. Fotel Imola Henrika Pedersena stanowi nie tylko wygodne miejsce do odpoczynku, ale również piękny element wystroju, który zasługuje na swoje miejsce w historii współczesnego wzornictwa.

Fotel Heart Cone Chair, projekt Verner Panton

Fotel Heart Cone Chair, projekt Verner Panton. Zdjęcie: Materiały prasowe/ www.vitra.com

To niekwestionowana ikona XX-wiecznego designu, stworzona w latach 60. przez Vernera Pantona. Dziś trudno wyobrazić sobie współczesne, modne wnętrze bez tego mebla. Projekt fotela opracowany we współpracy z marką Vitra otrzymał wiele międzynarodowych nagród za design i znajduje się w zbiorach znanych muzeów na świecie. Zaprojektowany przez Verna Pantona w 1958 roku, fotel jest przykładem kreatywności i odwagi w projektowaniu mebli.

Heart Cone Chair wyróżnia się nietypowym kształtem, przypominającym otwarte serce. Fotel jest wykonany z giętego tworzywa sztucznego, co dodaje mu lekkości i nowoczesności. Charakterystyczne jest również użycie wyrazistych kolorów. Współczesne wersje fotela Vitra Heart Cone Chair są często uznawane za rzeźby użytkowe, które nie tylko zapewniają wygodne siedzenie, ale także stanowią wyrazisty element dekoracyjny. Fotel ten, będący jednym z najsłynniejszych projektów Vernera Pantona, pozostaje inspiracją dla miłośników nowoczesnego wzornictwa.

Projektując go Panton zerwał radykalnie z tradycyjnym postrzeganiem mebla, traktując krzesło jako indywidualny przedmiot, a nie kompozycję poszczególnych części składowych. Patrząc na ten wyjątkowy obiekt, można mieć wrażenie, że mebel jest niestabilny, ze względu na wąską podstawę w stosunku do rozłożystej góry. Nic bardziej mylnego, solidna konstrukcja fotela daje gwarancję bezpieczeństwa. Za to efekt jest spektakularny na tyle, że można się zastanawiać czy na nim usiąść czy lepiej go podziwiać.

Bubble Chair, projekt Eero Aarnio

Bubble Chair, projekt Eero Aarnio. Zdjęcie: Materiały prasowe/www.finnishdesignshop.com

Bubble Chair zaprojektowany przez Eero Aarnio, to ikona nowoczesnego wzornictwa, ale i świetny przykład designu sferycznego. Ten unikalny projekt pochodzi z lat 60. XX wieku i pokazuje spectrum możliwości jakie dają forma i funkcja. Fotel charakteryzujący się zaokrągloną, jajowatą formą, która nadaje mu futurystyczny wygląd, jego projekt był na ówczesne czasy obrazoburczy, bo odcinał się od powściągliwej estetyki i naturalnych materiałów, kojarzonych z fińskim wzornictwem.

Krzesło Bubble Eero Aarnio z 1968 roku nawiązuje do innego kultowego fotelu Kuli z 1963 roku. Choć oba meble mają prostą formę, Bubble Chair wyróżnia się zastosowaniem różnych materiałów i brakiem tradycyjnego cokołu – zamiast tego, zawisa swobodnie z sufitu.

Eero Aarnio, tak skomentował swój projekt: "Po stworzeniu fotela Kuli, zapragnąłem wpuścić do jego wnętrza światło, więc wpadłem na pomysł przezroczystej formy. Jedynym odpowiednim materiałem do stworzenia konstrukcji był akryl, który po podgrzaniu i nadmuchaniu przybierał kształt mydlanej bańki".

LC4 Chaise Lounge, projekt Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand

LC4 Chaise Lounge, projekt Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand. Zdjęcie: www.etsy.com

LC4 Chaise Lounge dzieło Le Corbusiera, Pierre`a Jeannereta i Charlotte Perriand, jest znana z unikalnego i ergonomicznego designu, który odzwierciedla fascynację Le Corbusiera samochodami. Projekt leżanki został stworzony w latach 1928-1929 i od tego czasu stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli modernistycznego wzornictwa.

Le Corbusier poszukiwał nowoczesnych i funkcjonalnych rozwiązań w architekturze i dizajnie. Jego fascynacja pojazdami, zwłaszcza samochodami, wpłynęła na koncepcję LC4. Architekt zainspirował się kształtem i komfortem siedzenia w samochodach, co zaowocowało stworzeniem leżanki z regulowanym oparciem. Jej konstrukcja opiera się na solidnej stalowej ramie, co nadaje meblowi wytrzymałość i trwałość. W zamyśle Le Corbusiera, LC4 miała łączyć nowoczesne technologie (stalowa rama) z naturalnymi materiałami, takimi jak skóra, co było charakterystyczne dla modernistycznego podejścia do dizajnu. LC4 Chaise Lounge doskonale łączy estetykę, funkcjonalność i innowacyjność.

Eames Lounge (670) i Ottoman (671), projekt Charles i Ray Eames

Eames Lounge (670) i Ottoman (671), projekt Charles i Ray Eames. Zdjęcie: Materiały prasowe/ www.hermanmiller.com

Fotel klubowy, oficjalnie znany jako Eames Lounge (670) i Ottoman (671), został przedstawiony szerokiej publiczności przez amerykańskiego producenta Eamesów, Hermana Millera, z którym przyjaźnili się przez całe życie, w 1956 roku. Po latach intensywnej pracy nad projektem, stał się on pierwszym meblem, który Eamesowie stworzyli z myślą o najbardziej zamożnych klientach. Fotel Eames Lounge (670) i towarzyszący mu Ottoman są już nie tylko wygodnymi meblami do siedzenia, ale również symbolami luksusu, elegancji i klasycznego wzornictwa, które przetrwało próbę czasu.

W czym kryje się sekret tego ikonicznego mebla? Przede wszystkim w jego oryginalnej konstrukcji, która opiera się na eleganckim połączeniu drewna, skóry i metalu. Drewniana osłona z wysokogatunkowego drewna stanowi oparcie i boki fotela, podczas gdy siedzisko i podnóżek są tapicerowane luksusową, miękką skórą. Komfort użytkowania, to jeden z głównych warunków, który postawili sobie Eamsowie projektując Lounge (670). Dobrze wyprofilowane siedzisko i podłokietniki oraz miękka, luksusowa skóra zapewniają najbardziej komfortowe doznania podczas użytkowania tej ikony designu.

Projektanci obecnie duży nacisk kładą na zasady zrównoważonego rozwoju. Próbują więc tchnąć nowe życie w używane kultowe meble. Tak na przykład powstał projekt kultowych krzeseł Vitra w nowych odsłonach.


Czytaj więcej