Victoria Yakusha Gallery to galeria w Antwerpii założona w 2021 roku przez Victorię Yakusha, architektkę, projektantkę i artystkę, która przybliża światu Ukrainę i jej charakterystyczną kulturę. W tym roku Viktoriia rozpoczyna nowy etap w rozwoju galerii – prezentację oraz promocję utalentowanych ukraińskich artystów, którzy ucieleśniają DNA ukraińskiego designu. Na pierwszy ogień idą targi designu w Brukseli.
Ukraiński design na targach Collectible w Brukseli, 7–10 marca 2024. Zdjęcie: Victoria Yakusha Gallery
Artyści ukraińscy istnieją i tworzą mimo wszystko
Ukraiński design. Autentyczny, pełny archetypowego brzmienia, głęboko zakorzeniony w ukraińskiej tradycji, a jednocześnie wielokulturowy, dotkliwie nowoczesny i aktualny.
Aktualny, bo można w nim znaleźć odpowiedź na najtrudniejsze pytania egzystencjalne XXI wieku, przed którymi wszyscy stoimy. Kwestie wyboru między życiem a śmiercią, kwestie autentyczności, tożsamości i odpowiedzialności za przyszłość. Odpowiedzi te nie są abstrakcyjne. Wszystkie są częścią złożonego, często bolesnego, ale niezwykle cennego doświadczenia – istnienia i tworzenia mimo wszystko.
Według Yakushy współczesny ukraiński design jest niezwykle wielowarstwowy: wyrasta z połączenia wielu wymiarów, kultur, tradycji i złożonych kontekstów, co czyni go niezwykle interesującym nie tylko z kulturowego, artystycznego, ale także filozoficznego punktu widzenia.
Stół Wave, projekt Aleksandr Bosenko. Zdjęcie: Victoria Yakusha Gallery
Witalność, naiwność i dzikość ukraińskiego designu
– Witalność jest jak nieopisanie głębokie pragnienie życia. Nam, Ukraińcom, bardzo zależy na życiu. Dzikość i życie można postawić znak równości, bo dzikość to głęboko instynktowne przyciąganie do natury, do samej istoty życia. Natura dała nam nieodparte pragnienie życia, ponieważ w naturze zawsze chodzi o zwycięstwo bytu nad nieistnieniem. Życie zawsze zwycięża śmierć i jest to niezaprzeczalny fakt, którego my, nasze rodziny i nasi przodkowie osobiście doświadczyliśmy wiele razy.
– Naiwność odczytałbym jako otwartość, jako wiarę, że wszystko może być tu i teraz, polega na patrzeniu na ten świat w kategoriach „jeśli chcę, to mogę”, świat, w którym nie ma barier. To świat marzeń, świat ideałów, świat nieosiągalny dla większości ludzi. Kiedy chcesz i nie wiedząc, że to niemożliwe, bierzesz to i robisz.
– Dzikość to głębokie poczucie wzajemnych powiązań. Relacja z ziemią i przyrodą na poziomie osobistym. Natura jest krajobrazem naszej egzystencji, naszą przestrzenią działania i naszym zasobem, ale jednocześnie przyroda jest dla nas żywa, ma duszę, charakter i własną wolę. W jakiś cudowny sposób, podobnie jak grupy etniczne o tradycyjnych kulturach, udało nam się utrzymać żywą więź z naszą ziemią, co zostało urzeczywistnione przez wojnę i jej dramatyczną nieodwracalność – mówi Victoria Yakusha.
Projekt Anna i Sergii Baierzdorfowie. Zdjęcie: Victoria Yakusha Gallery
Projekt Tetiany Krasutskiej i Andrija Mychailiaka. Zdjęcie: Victoria Yakusha Gallery
Kogo zobaczymy na targach Collectible?
Przede wszystkim prace samej Victorii Yakushy. W 2014 roku założyła markę żywego minimalizmu FAINA, która ucieleśnia związek z ziemią i korzeniami etnicznymi. Naiwne i archetypowe formy, starożytne symbole i tradycyjne rzemiosło, naturalne, żywe materiały – wszystko to tworzy żywy, a jednocześnie nowoczesny i wyrazisty język projektowania mebli, oświetlenia i dekoracji.
Założycielami marki ZEMNA są Tetiana Krasutska i Andrii Mychailiak, kreatywny tandem. Kluczową ideą ich twórczości jest przywracanie ludziom ich oryginalności i autentyczności poprzez zmysłowe, dzikie i odważne wzornictwo. Ich przedmioty są niezwykłe, wyróżnia je zmysłowa naturalność oraz czysty i niewysublimowany erotyzm.
Anna i Sergii Baierzdorfowie, założyciele marki FURN, tworzą intuicyjne projekty oparte na strukturze, zmysłowości i „naiwnej” estetyce. Ich prace w nieoczekiwany sposób harmonijnie splatają lekkość, naiwność, zachwyt, kunszt i interakcję człowieka z naturą, zachowując zrównoważoną równowagę i logiczną strukturę.
Julia Melnychenko i Yevgenij Melnychenko, którzy stworzyli markę oświetlenia i dekoracji YALANZHI OBJECTS, ucieleśniają idee zrównoważonego rozwoju i naturalności. Ponadczasowe brzmienie przejawiające się w szczegółach, materiałach i kształtach jest rozpoznawalnym podpisem pary. Znajduje to naturalne odzwierciedlenie w eksperymentach z biomateriałami, poszukiwaniu dziwacznych kształtów i faktur. Marka stara się zachować i promować ukraińską tradycję poprzez reinterpretację przedmiotów codziennego użytku, dzikiej przyrody i elementów biologicznych, które są rozpoznawalne dla każdego Ukraińca.
Aleksandr Bosenko jest architektem i projektantem badającym plastyczność i rytmikę kamienia naturalnego jako materiału naturalnego, znajomego i żywego. Tworząc meble i przedmioty dekoracyjne, występuje jako artysta i rzeźbiarz, nadając iluzję lekkości i nieważkości litej skale.
Ukraiński design może stać się błyskotliwym odkryciem następnej dekady. Niesie ze sobą wir szczerości, nieoczekiwanego, autentycznego i żywego rzemiosła. Według Viktorii - może wzbogacić światowy design i ludzi, którzy się z nim spotykają.
Poznaj też design z innych nieoczywistych zakątków świata:
- Projektanci z Libanu - przewodnik po wzornictwie prosto z Bejrutu
- Design z Gwatemali. Mieszanka prekolumbijskich tradycji z dziedzictwem kolonialnym
- Gruzja - mozaika kultur. Poznajcie projektantów z kaukaskiego Sakartwelo
Projekt Viktoria Yakusha. Zdjęcie: Victoria Yakusha Gallery
Projekt Julia Melnychenko i Yevgenij Melnychenko. Zdjęcie: Victoria Yakusha Gallery