Chodzić do takiej szkoły, to byłoby coś! Hiszpańska szkoła Reggio ma swój własny las deszczowy

Las deszczowy na dwóch piętrach, korkowe ściany, w których mieszkają insekty, mnóstwo otwartej przestrzeni… to tylko niektóre z oryginalnych rozwiązań zastosowanych w szkole Reggio w Madrycie. Placówka znalazła się na shortliście konkursu Mies van der Rohe Award 2024.

Chodzić do takiej szkoły, to byłoby coś! Hiszpańska szkoła Reggio ma swój własny las deszczowy

Fasada szkoły Reggio w Madrycie. Zdjęcie: José Hevia

Mies van der Rohe Award 2024

Mies van der Rohe Award to najbardziej prestiżowy konkurs architektoniczny w Europie. Co dwa lata setki realizacji z całej Europy walczą nie tylko o tytuł najlepszej z najlepszych, ale również o 60 tysięcy euro!

Niedawno jury konkursu ogłosiło shortlistę 40. budynków z Europy, które powalczą o wejście do finału. Wśród nich znalazły się realizacje dwóch polskich pracowni – Targ w Błoniu autorstwa Aleksandry Wasilkowskiej oraz Galeria PLATO w Ostrawie zaprojektowana przez KWK Promes.

Uwagę zwracają również projekty innych europejskich architektów, m.in. muzeum Muncha w Oslo, które charakteryzuje się nowatorskim podejściem do organizacji przestrzeni muzealnej. Wyjątkowa jest też szkoła Reggio w Madrycie, którą zaprojektował Andres Jaque. Architekt znany jest ze swoich oryginalnych, nietuzinkowych projektów.

Szkoła Reggio w Madrycie

Prace nad budową tej niezwykłej placówki rozpoczęto od dwuletnich badań i rozmów z uczniami oraz nauczycielami. Na pytanie, jak powinna wyglądać nowa szkoła, uczniowie odpowiadali: „niech nie ma ścian”, „niech będzie jak statek kosmiczny, ale nie za duży” albo „niech będzie przypominała ogród”.

Z kolei nauczyciele chcieli, by nowa placówka była przestrzenią do eksploracji, miejscem, w którym dzieci będą mogły rozwijać swoją wyobraźnię i ciekawość świata. To podejście nawiązuje do metody Reggio-Emilia, czyli nurtu edukacyjnego powstałego we Włoszech po II wojnie światowej.

Głosi on, że dzieci nie są pustymi, biernymi naczyniami, które należy wypełnić wiedzą, ale aktywnymi uczestnikami w jej zdobywaniu. W metodzie Reggio-Emilia nacisk kładzie się na eksplorację i kultywowanie ciekawości wobec otaczającego świata.

reggio

Wnętrze szkoły Reggio. Zdjęcie: José Hevia

Ważne jest również otoczenie, w którym dzieci przebywają – szkoła ma być „trzecim nauczycielem”, otwartą przestrzenią, w której uczniowie czują się dobrze i swobodnie, a nie zbiorem sal, w których są przez wiele godzin przykuci do biurek. Szkoła Reggio w Madrycie doskonale odzwierciedla te pryncypia – również w kwestiach architektonicznych.

W odróżnieniu od większości placówek edukacyjnych, które są zorientowane horyzontalnie, szkoła Reggio w Madrycie jest budynkiem o orientacji wertykalnej, dzięki czemu zajmuje mniej miejsca. Oprócz tego, dzięki zastosowanym rozwiązaniom i technologiom, udało się zredukować ilość użytych do budowy materiałów. Na przykład fasada wyłożona jest specjalnie przygotowanym do tego projektu korkiem. Naturalny korek o grubości 14 cm poprawia izolację termiczną, a także jest docelowym domem dla różnych mikroorganizmów oraz insektów, dbając o różnorodność biologiczną.

reggio

Szkoła Reggio. Zdjęcie: José Hevia

Warto wspomnieć również o ogrodach wewnętrznych zlokalizowanych na dwóch piętrach szkoły Reggio. Nie tylko tworzą w szkole specyficzny mikroklimat, dając ciepło zimą i przyjemny chłód latem, ale również zachęcają dzieci do obcowania z przyrodą i dbania o nią.

Zieleń w szkole działa na dzieci i nauczycieli terapeutycznie – liczne badania na przestrzeni ostatnich lat udowodniły, że otaczanie się roślinami redukuje stres, działa kojąco i poprawia koncentrację.

szkoła

Las w szkole Reggio. Zdjęcie: José Hevia


Czytaj więcej