Dom zlokalizowany jest w dawniej ubogiej, ale rozwijającej się dzielnicy Porto. „Mój ojciec pochodzi z Portugalii, dlatego zakup tego domu był powrotem do ojcowskich korzeni” - mówi François Leite. „Kiedy go znalazłem, kilka lat wcześniej nieprawidłowo przeprowadzono w nim remont. Był bardzo ciemny, niekomfortowy…”. Jednak, kiedy podczas pierwszej wizyty, architekt odkrywa za domem małą, dziewiczą dżunglę pełną lian i dzikiej roślinności, z której wyłania się skała, od razu się zakochuje. Od tego momentu rozpoczyna się długi proces projektowania, „długi, bo nie jest to łatwe, kiedy chodzi o własny dom. Podejmuje się inne decyzje” - tłumaczy Leite. To dla niego szansa na wyrażenie ambicji architektonicznych. „To nic wielkiego!” - śmieje się architekt, ponieważ w tamtym okresie od dziesięciu lat pracuje w biurze urbanistycznym, zajmując się większymi projektami. „To był moment, kiedy chciałem zmierzyć się z miejscem bardziej eksperymentalnym i trwałym. Zrównoważony rozwój ocenia się przez pryzmat zużywania energii i materiałów, a także trwałości stworzonej przestrzeni. To miejsce służy do mieszkania, pracy i organizacji wystaw. Obejmuje otwarte i modułowe przestrzenie, w których przewidziałem też dodatkowe punkty doprowadzenia wody i elektryczności. Często myślę o domu, jak o potencjalnej galerii, miejscu zabaw czy wydarzeń artystycznych (…)” - tłumaczy.
Dom zlokalizowany jest w dawniej ubogiej, ale rozwijającej się dzielnicy Porto. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Jak nadać urok budynkowi, który jest go pozbawiony
Pierwsza faza renowacji polega na stworzeniu projektu małego patio, łączącego elementy mineralne i roślinne. Patio ma na celu nadać urok budynkowi, który go nie posiada. Architekt zachowuje istniejącą bryłę: nie zmienia ani dachu, ani elewacji. Podczas oczyszczania terenu orientuje się, że skała jest ogromna, a za nią wznosi się wspaniały kamienny mur, łączący się z terenem dawnej żwirowni i kościoła. Ten dom to typowy robotniczy budynek z XIX wieku.
„Mój ojciec pochodzi z Portugalii, dlatego zakup tego domu był powrotem do ojcowskich korzeni” - mówi François Leite. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Szacunek dla duszy domu
Aby wprowadzić do wnętrza domu więcej światła, duży mur z cegieł zostaje zastąpiony betonową konstrukcją opartą na trzech filarach, pomiędzy którymi umieszczono duże, wychodzące na skałę, panoramiczne okno. Pod nim Leite projektuje długą, granitową ławę, która wizualnie przedłuża ogród i staje się miejscem, gdzie można usiąść, położyć się czy spotkać z przyjaciółmi. Pozostałe, odkryte przez architekta granitowe mury oddają „duszę domu”. Zostają oczyszczone i odnowione tradycyjną metodą: przy użyciu małych kamieni, które wypełniają przestrzenie między dużymi kamieniami oraz spoiny z mieszanki wapna i gliny.
Strefa dzienna to ława i otwarta, wykonana z białego portugalskiego marmuru kuchnia. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Uproszczenie przestrzeni
Wszystkie konstrukcje, które nie są z kamienia, zostają usunięte, co uwalnia i upraszcza przestrzeń. Strefa dzienna to ława i otwarta, wykonana z białego portugalskiego marmuru kuchnia. Między nimi znajduje się jadalnia i schody prowadzące do strefy nocnej, otoczonej lustrzanymi drzwiami.
Stary przejazd prowadzący z ulicy do patio, zostaje zamknięty i przekształcony na toaletę oraz pralnię. Podłoga to jednolite azulejos, które odzwierciedlają zewnętrzną ścianę i dawnego ducha wnętrza. Lustrzane drzwi harmonijnie wkomponowują się w mur, zapewniając nutę współczesności.
Wizualny efekt przestronności i przepływu światła podkreślają białe ściany, które rozpraszają jasne promienie z kuchni i te stonowane, pochodzące z patio. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Gra światła
Wizualny efekt przestronności i przepływu światła podkreślają białe ściany, które rozpraszają jasne promienie z kuchni i te stonowane, pochodzące z patio. Całe wyposażenie zostaje starannie wyselekcjonowane przez antykwariuszy z Porto: krzesło Alvara Aalto, stary portugalski kredens, vintage lampa oraz krzesło biurowe z lat 40. Małe kolaże i obrazy Sereny Barbieri, płótna bez ram, wazon i rzeźby Victora Marque, dwóch artystów mających swoje pracownie niedaleko domu, uzupełniają tę spójną całość. Wisienką na torcie jest rzeźba z gliny wykonana przez samego Françoisa Leite.
Granit i beton zostają ocieplone drewnem mebli na parterze i sypialni. W minimalistycznym, brutalistycznym stylu, który charakteryzuje renowację Leite, znajduje się miejsce na życie i dawnego ducha tej małej, miejskiej rezydencji.
Aby wprowadzić do wnętrza domu więcej światła, duży mur z cegieł zostaje zastąpiony betonową konstrukcją opartą na trzech filarach. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Pierwsza faza renowacji polega na stworzeniu projektu małego patio, łączącego elementy mineralne i roślinne. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Pozostałe, odkryte przez architekta granitowe mury oddają „duszę domu”. Zostają oczyszczone i odnowione tradycyjną metodą: przy użyciu małych kamieni, które wypełniają przestrzenie między dużymi kamieniami oraz spoiny z mieszkanki wapna i gliny. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Stary przejazd prowadzący z ulicy do patio, zostaje zamknięty i przekształcony na toaletę oraz pralnię. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Małe kolaże i obrazy Sereny Barbieri, płótna bez ram, wazon i rzeźba Victora Marque, dwóch artystów mających swoje pracownie niedaleko domu, uzupełniają tę spójną całość. Wisienką na torcie jest rzeźba z gliny wykonana przez samego Françoisa Leite. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Granit i beton zostają ocieplone drewnem mebli na parterze i sypialni. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
W minimalistycznym, brutali stycznym stylu, który charakteryzuje renowację Leite, znajduje się miejsce na życie i dawnego ducha tej małej, miejskiej rezydencji. Zdjęcie: Lucile Casanova / Set design : Marion Di Rodi
Materiał oryginalnie ukazał się w AD FR
Zobacz też:
-
Dom Polki w Portugalii. Wielkomiejski charakter inspirowany portugalską przyrodą
-
Dom w Portugalii. „Nie zawracajcie sobie głowy dziełami sztuki. Tu sztuką jest sam widok"
-
Brutalistyczny dom inspirowany słynną willą "Savoye" Le Corbusiera
-
10 niesamowitych brutalistycznych domów, które prezentowaliśmy w AD