Anish Kapoor zaprojektował stację metra w Neapolu. Inspiracją była m.in. „Boska Komedia” Dantego

W Neapolu oddano do użytku nową stację metra Monte Sant’ Angelo, którą zaprojektował Anish Kapoor. Inspiracją dla rzeźbiarskich wejść do podziemnych stacji zainspirował m.in. pobliski Wezuwiusz oraz „Boska Komedia” Dantego.

Anish Kapoor zaprojektował stację metra w Neapolu. Inspiracją była m.in. „Boska Komedia” Dantego

Wejście do stacji metra Monte Sant' Angelo w Neapolu, proj. Anish Kapoor. Zdjęcie: Amedeo Benestante

Stacja metra w Neapolu wg projektu Anisha Kapoora

Anish Kapoor rozpoczął prace nad projektem stacji metra w Neapolu w 2003 roku. Nad koncepcją pracował z cenionym i nagradzanym duetem architektów: Janem Kaplickým i Amandą Levete z Future Systems. Po śmierci Kaplický’ego, Kapoor kontynuował prace nad projektem z Levete. Prace budowlane rozpoczęto w 2009 roku. Pierwsze wejście od strony Traiano zbudowano w 2017 roku. Drugie, od strony uniwersytetu – w 2022 roku. W tym roku, 11 września stacja metra Monte Sant’ Angelo została oficjalnie oddana do użytku.

Każde z wejść do podziemnej stacji opowiada inną historię, ale w rzeźbiarski, charakterystyczny dla dzieł Anisha Kapoora sposób. W wywiadach artysta przyznał, że głównymi inspiracjami dla tego projektu była koncepcja „zstępowania do podziemi” pełna geologicznych odniesień oraz nawiązań do literackiej podróży Dantego w zaświaty. Wg tej koncepcji każde z wejść do podziemnej stacji jest symbolicznym przejściem między światem na powierzchni a światem podziemnym.

Zdjęcie: Amedeo Benestante

- W mieście Wezuwiusza i mitycznego wejścia Dantego do Piekła, uznałem za ważne, by spróbować zmierzyć się z tym, co naprawdę oznacza zejście pod ziemię – powiedział artysta.

Wchodząc do stacji Monte Sant’ Angelo od strony Traiano, wita nas rurowata konstrukcja z gładkiego, szczotkowanego aluminium, która wyznacza kierunek zejścia i która koresponduje z okoliczną niską zabudową.

Zdjęcie: Amedeo Benestante

Zdjęcie: Amedeo Benestante

Z kolei wejście od strony uniwersytetu jest bardziej surowe i rzeźbiarskie. Forma o obłych kształtach otulających schody prowadzące do podziemi wykonana została ze stali odpornej na działanie warunków atmosferycznych.

Zdjęcie: Amedeo Benestante

Zdjęcie: Amedeo Benestante

Tunele oraz ściany stacji zostały celowo pozostawione przez artystę w stanie nieukończonym, co pozwala wyrazić w pełni surowe piękno betonu.

Zdjęcie: Amedeo Benestante

Zdjęcie: Amedeo Benestante

 

Zobacz też:


Czytaj więcej