Domy zmarłego projektanta mody Karla Lagerfelda ukazują klucz do jego twórczego geniuszu. Choć jego wpływ na świat mody jest niekwestionowany, mniej znana jest jego pasja do aranżacji wnętrz. Były dyrektor kreatywny Chanel, Fendi, Chloé, oraz jego własnej marki, który zmarł w 2019 roku, słynął ze swojego perfekcjonizmu, zaangażowania (schudł ponad 40 kilogramów w ciągu roku, aby zmieścić się w garniturach Dior Homme zaprojektowanych przez Hedi Slimane) i unikalnego stylu.
Karl Lagerfeld, jak ujawnia w swojej książce Karl Lagerfeld: A Life in Houses, przeniósł swoją pasję do dekoracji do każdego z 13 swoich domów (od Paryża i Rzymu po Hamburg i Monte Carlo). Książka szczegółowo opisuje różne strony jego osobowości poprzez różnorodne aranżacje wnętrz. Lagerfeld stworzył specyficzny wzór nabywania nieruchomości, gromadząc bogactwo elementów w określonym stylu, które następnie wykorzystywał do urządzenia każdego z mieszkań. Jego podejście polegało na sprzedaży i przenoszeniu się, deklarując, że „najpiękniejszy dom zawsze jest następny ".
Kultowe wnętrza domów Karla Lagerfelda
Karl Lagerfeld w swoim mieszkaniu w Paryżu, 1972. Zdjęcie: Max Scheler / Süddeutsche Zeitung Photo / Alamy Stock Photo
Lagerfeld pozuje w 1972 roku w salonie mieszkania w XVIII-wiecznej rezydencji przy Rue de l`Université w Paryżu, którą zakupił w 1963 roku i początkowo dzielił z matką. To mieszkanie przeszło liczne renowacje i zmiany w samym układzie przestrzennym; salon został poddany zabiegowi w stylu Art Deco, który Lagerfeld odkrył, poznając projektantkę wnętrz Andréę Putman w latach 60.
Pokój został ozdobiony różowymi ścianami i sufitem, czarnym lakierem na drewnie kominkowym oraz lakierowanym sufitem. Brązowa maska na pierwszym planie jest dziełem węgierskiego rzeźbiarza Alexandre`a Kéléty`ego, a dłoń w kształcie doniczki w tle stanowi nieoczekiwany akcent w mieszkaniu człowieka, który rzekomo nie przepadał za roślinami doniczkowymi.
Mieszkanie Karla Lagerfelda w pobliżu Place Saint-Sulpice w 6. dzielnicy Paryża to kolejny wyjątkowy projekt. Ściany tego mieszkania zostały pomalowane na delikatną, śnieżnobiałą biel nazwaną przez Lagerfelda „Cantal cream”, a eleganckie ciemne dywany wykonane na zamówienie podkreślają jego fascynację stylem Art Deco, zestawiając się z nim jak diamenty wyłaniające się z biżuteryjnego etui w Cartier. W salonie tego wyjątkowego wnętrza znalazły się wyjątkowe meble, takie jak sofa i fotele z muszli, pokryte jedwabną satyną, pochodzące z domu, który został pierwotnie zaprojektowany w latach 30. przez Elsie de Wolfe – inspirującą postać dla Lagerfelda w dziedzinie projektowania wnętrz. Ponadto, w salonie można zauważyć lakierowany ekran autorstwa projektantki z połowy wieku, Eileen Gray, oraz parę wykwintnych wazonów Jean Dunand, które dodają charakteru tej przemyślanej przestrzeni.
Salon i sypialnia mieszkania Karla Lagerfelda w Paryżu: sofa w kształcie muszli i dwa krzesła pochodzące z domu udekorowanego przez Elsie de Wolfe w 1930 roku, są tapicerowane białą satyną i zdobione lakierowanym złotym drewnem, harmonijnie komponując się z ciemnym burgundowym dywanem. Za sofą wznosi się lakierowany ekran zaprojektowany przez Eileen Gray w 1924 roku. Na ścianie przy oknie znajduje się obraz, a pod nim umieszczono dwa wazy z brązu i lakieru autorstwa Jeana Dunanda z 1928 roku. Pomiędzy sofą a krzesłami, na podwyższonej platformie, znajduje się łóżko ze stali nierdzewnej, pokryte czerwoną satyną. Mały stolik z okrągłym lustrem doskonale komponuje się z wnętrzem i jest widoczny przez podwójne drzwi na końcu pokoju. To przemyślany układ, który emanuje stylem i luksusem. Fotografia pochodzi z Vogue, datowanej na 1 września 1974 roku, a jej autor to Horst P. Horst / Condé Nast / Shutterstock.
Z miłości do książek
sięgarnia 7L, założona przez Lagerfelda w Rue de Lille w Paryżu w 1999 roku, stanowiła nie tylko przestrzeń handlową, ale prawdziwe źródło inspiracji dla kreatywnych umysłów. Znajdując się w obszarze Carré des Antiquaires, jedno z ulubionych miejsc projektantów wnętrz i architektów, księgarnia miała na celu gromadzenie najnowszych dzieł z zakresu projektowania, mody, architektury, fotografii i ogrodów. Chociaż samo miejsce było otwarte dla wszystkich, biblioteka i studio, gdzie Lagerfeld prezentował swoje projekty, pozostawały prywatnymi przestrzeniami. Pomysł umieszczania książek poziomo na smukłych metalowych półkach był jednym z wielu koncepcji Lagerfelda, które powtarzał w niektórych swoich domach. Księgarnia 7L stała się kultowym miejscem dla miłośników designu, przyciągając takie postaci jak Madonna i Kim Kardashian.
Karl Lagerfeld pozuje w swoim studio rue de Lille w Paryżu, 12 listopada 2008 roku. Zdjęcie autorstwa Erica Dessonsa. Zdjęcie: A. Schorr / ullstein bild przez Getty Images
Mieszkanie Karla Lagerfelda przy Rue de Saint-Pères w Paryżu, które projektant poddał renowacji w 2010 roku, było strategicznie usytuowane w sąsiedztwie księgarni 7L. Podobnie jak w przypadku księgarni, biblioteka w mieszkaniu stanowiła wyraz jego wielkiej miłości do książek. Projektant wnętrz przyniósł do tego miejsca fragmenty różnorodnych stylów z poprzednich swoich domów, używając jednoczącego koloru, jakim była czerń, aby stworzyć spójny charakter. W bibliotece znalazly się elementy takie jak: włoski żyrandol z pierwszej połowy XIX wieku, sofa autorstwa Ronana i Erwana Bouroullec oraz drabina biblioteczna z początku XX wieku. Na szczycie drabiny znajdowała się rzeźba przedstawiająca kota Lagerfelda, Choupette, stworzona przez Joanę Vasconcelos.
Zdjęcie: François Coquerel
XVIII-wieczne Hôtel Pozzo di Borgo w Paryżu Karl Lagerfeld zajmował przez trzydzieści lat od 1977 roku, stało się dla niego areną do spełnienia najbardziej wyszukanych fantazji dekoracyjnych. Projektant poświęcił lata na budowę unikalnej kolekcji pięknych mebli i dzieł Starego Mistrza, aby urządzić przestrzeń w autentycznym stylu. Znajdujący się w głównym salonie, Lagerfeld jest przedstawiony w otoczeniu niektórych ze swoich najcenniejszych znalezisk, w tym wielopoziomowego biurka projektu Jean-François Oeben, parawanu z garbowanej skóry, gobelinowej tkaniny i zegara Osmonda.
Zdjęcie autorstwa Fotex/Shutterstock (169239b)KARL LAGERFELDVARIOUS - 1990. Zdjęcie: Fotex / Shutterstock
Pavillon de Voisins w Louveciennes, niedaleko Paryża, stanowiło wiejskie odosobnienie Karla Lagerfelda. Po generalnym remoncie — to był jego ostatni znaczący projekt dekoracyjny. Kupiony w 2009 roku urokliwy pawilon odgrywał rolę miejskiej rezydencji, choć mówi się, że sam Lagerfeld spędził tam zaledwie jedną noc. W przeciwieństwie do poprzednich swoich domów projektant nie specjalnie gromadził kolekcji mebli, obrazów czy bibelotów dedykowanych tej konkretnej przestrzeni. Zamiast tego prezentował w niej eksponaty, które zgromadził i pielęgnował przez lata.
Zdjęcie: Jérôme Galland
Niebieski salon w domu był subtelnie zbalansowany, tu wyrafinowany wygląd ścian w paski, obitej kontrastującą pudrową niebieską falbanką, idealnie współgrała z wystawną aksamitną tapicerką sofy, krzeseł i stołków projektu Bruno Paula.
Zdjęcie: Jérôme Galland
Lagerfeld, urodzony w Hamburgu w latach 30., był zapalonym kolekcjonerem niemieckich plakatów reklamowych z lat 1910 i 1920. W Pavillon de Voisins kolekcja tych plakatów została artystycznie zawieszona w stylu salonowym wokół podwójnych drzwi prowadzących do gościnnej sypialni. Barwy dzieł sztuki harmonijnie odbijają się na dywanie w paski, tworząc efekt ombré.
Zdjęcie: Jérôme Galland
Karl Lagerfeld: A Life in Houses by Patrick Mauriès and Marie Kalt is published by Thames & Hudson.
Materiał oryginalnie ukazał się w AD Middle East