Między pamięcią a współczesnością
Są miejsca, które skrywają wielowarstwowe historie, złożone ze wspomnień i architektonicznych wpływów – tak jest w przypadku willi położonej wśród wzgórz Castelli Romani, kilka kroków od historycznej Villa Grazioli. Ta nieruchomość została odnowiona przez STUDIOTAMAT, studio założone przez Tommaso Amato, Matteo Soddu i Valentinę Paiola, którzy przykładają wielką wagę do analizowania różnorodnych zwyczajów mieszkaniowych i dopasowywania do nich myślenia o przestrzeni.
Gabinet z panoramicznym widokiem na zieleń. Znajdziemy tu biurko Silvio Cavatorta z mahoniu z lat 50., krzesło z podłokietnikami Cesca projektu Marcela Breuera dla Knoll, lampę Olimpia projektu Zaven (dzięki uprzejmości galerii Secondome), lampę sufitową Dioscuri marki Artemide, fotel na tarasie z bambusa to projekt Vivai del Sud z lat 60., obity tkaniną ze sklepu Stay w Rzymie. Zdjęcie: Peter Molloy.
Dom został zaprojektowany w latach 60. dla kosmopolitycznej pary, która podróżowała po świecie w celach zawodowych. Powstał jako letnia rezydencja, inspirowana organiczną architekturą Franka Lloyda Wrighta. „Nasza pierwsza wizja miała wiele elementów zbliżonych do jego stylu: proste linie planu, brak zbędnych ozdób, użycie naturalnych materiałów, takich jak drewno i kamień, kominek jako centralny punkt wspólnej przestrzeni”, opowiadają projektanci. „Okna i drzwi tarasowe są szerokie, obszerne i precyzyjnie wyznaczają widoczne fragmenty ogrodu i krajobrazu. Widoki zewnętrzne były dla nas bardzo istotne – od przeanalizowania ich zaczęliśmy przygotowania do tej renowacji. Chcieliśmy zredukować zbędne elementy, zoptymalizować przestrzeń, nie rezygnując przy tym z jakości architektonicznej i komfortu mieszkańców”.
Jedna ze ścian jadalni jest wykonana z naturalnego kamienia. Stoi w niej stół Big projektu Puntozero Architetti, krzesła Cesca marki Knoll, zaprojektowane przez Marcela Breuera oraz lampa stołowa Nessino marki Artemide. Zdjęcie: Peter Molloy.
Nowe rozdanie
Dzisiaj willa ożyła na nowo. Jej położenie między Grottaferrata a Frascati pozwala właścicielom – Daniele, dyrektorowi międzynarodowej firmy technologicznej, Sarze, dyrektor zarządzającej firmy konsultingowej oraz ich trzem córkom, Fiammie, Sole i Celeste cieszyć się życiem w harmonii z naturą, bez konieczności rezygnowania z bliskości miasta. „Projekt powstał w wyniku ciągłego dialogu między architekturą a krajobrazem”, wyjaśniają jego twórcy. „Uszanowaliśmy i zreinterpretowaliśmy na nowo historyczne i cechy oryginalnego budynku i jego wykończenie. Pozostaliśmy w zgodzie z tradycją, która w Castelli Romani łączy w jedno naturę, warunki do wypoczynku i pamięć o przeszłości”.
W wykonanej na zamówienie kuchni dominuje duża wyspa centralna z czerwonego perskiego trawertynu. Tę cześć dzielą od salonu szklane drzwi. Zdjęcie: Peter Molloy.
Materiały w inspirowanej kolorami natury palecie, takie jak kamień, cegła, drewno i beton, zostały zachowane i ponownie zintegrowane w projekcie. Do ich wyeksponowania wykorzystano naturalne światło. „Podczas renowacji postanowiliśmy zachować i podkreślić oryginalne elementy architektoniczne, które zainspirowały nas również do stworzenia projektów niektórych mebli”, opowiada Matteo Soddu, współzałożyciel STUDIOTAMAT. „Mam na myśli na przykład okna kuchenne i gabinet Sary na piętrze – te pomieszczenia łączy rombowy motyw nawiązujący do krat z lat 50. obecnych w całym domu. Była to praca wymagająca zachowania równowagi: tutaj w idealnej harmonii współistnieją inspirujące i relaksujące przestrzenie”.
Harmonia
Tuż po wejściu do willi widać szafę o ponadczasowej elegancji, które forma zdradza dbałość o szczegóły projektantów ze STUDIOTAMAT. Szafa wykończona jest tkaniną Viceversa Monet de L’Opificio oraz drewnem orzechowym tanganika. Oyginalne drzwi z drewna bukowego oraz okna zostały pieczolowicie odrestaurowane, by zachować historyczną tożsamość rezydencji i podtrzymać jej autentyczny związek z przeszłością. W salonie i jadalni kominki, przywrócone do swojej pierwotnej świetności, integrują się z kamiennymi ścianami, tworząc przytulne przestrzenie przeznaczone do spotkań towarzyskich i relaksu.
Drewniana eliptyczna klatka schodowa przy wejściu – stolik kawowy z czerwonego perskiego trawertynu został wykonany na zamówienie, wazon Nappula jest marki Ittala, pufy i stolik kawowy Rammendi marki Punto Zero i Plastiz, dywan Treccia projektu Valentiny Cameranesi dla Karpeta, lampa stojąca Miconos marki Artemide. Zdjęcie: Peter Molloy.
Głównym elementem przestrzeni jest widoczna od wejścia eliptyczna klatka schodowa, która w harmonijny sposób organizuje przestrzeń dzienną. W części wschodniej w kamiennej ścianie znajduje się kominek, a dwie duże sofy dominują w strefie telewizyjnej. Znajduje się tu również łazienka dla gości, a w niej tapeta Colony inspirowana egzotyczną roślinnością oraz umywalka Devon&Devon o rzeźbionych kształtach, nawiązujących do stylu lat 20. i 30.
W kuchni zielone szafki wykonane na zamówienie oraz centralna wyspa z perskiego czerwonego trawertynu tworzą elegancką grę kolorów i materiałów. Zdjęcie: Peter Molloy.
W zachodniej części znajduje się wykonana na zamówienie kuchnia w stylu amerykańskim o powierzchni 40 metrów kwadratowych z centralną wyspą z perskiego czerwonego trawertynu, z płytą grzejną ze zintegrowanym okapem i płytą teppanyaki (płaskim żeliwnym grillem). Jadalnia z ławką pod oknem stanowi kameralne miejsce na rodzinne posiłki, a seria licowanych drzwiczek skrywa lodówkę, spiżarnię i dwa sekretne przejścia do strefy gospodarczej i dodatkowych schodów. Pełnowymiarowa, malowana proszkowo szyba w subtelny sposób oddziela kuchnię od jadalni.
Absolutnym bohaterem kuchni jest blat z czerwonego perskiego trawertynu, który przyciąga wzrok wyrazistymi słojami. Zdjęcie: Peter Molloy.
Stylowa mieszanka
Wystrój tej przestrzeni snuje eklektyczną opowieść o gustach właścicieli: elementy vintage współistnieją z ikonami współczesnego designu. W salonie sofy Marenco marki Arflex z lat 70. świetnie prezentują się obok puf i stolików kawowych Rammendi marki Punto Zero i Plastiz, natomiast krzesła Cesca marki Knoll zaprojektowane przez Marcela Breuera uzupełniają jadalnię wraz ze specjalnym stołem z kolekcji Big marki Punto Zero. Stół jest wyjątkowo efektownym, a jego powierzchnia została polakierowana na wysoki połysk na specjalnie wybrany odcień. Blat odbija światło i wzmacnia wizualną głębię przestrzeni. Na piętrze znajduje się gabinet Sary, w którym znalazła się wykonana na zamówienie przeszklona ściana. Za nią rozciąga się się widok na taras. Jest to oaza światła i inspiracji, której intymności dodaje sufit pomalowany farbą Tuscan Red marki Little Greene.
W sypialni ściany zdobią tapety Colony i kinkiety Bikini marki Servomuto. Zdjęcie: Peter Molloy.
Pokoje dziewcząt odzwierciedlają ich osobiste upodobania: meble wykonane na zamówienie, bawełniane aksamity firmy L’Opificio i tapety Disney Home tworzą zabawną i wyrafinowaną atmosferę. Pomiędzy dwoma pokojami znajduje się strefa łazienkowa wyznaczona przez wykonaną na zamówienie szafkę z ocynkowanej stali w kolorze gołębiej bieli oraz płytki Tivoli projektu Cristiny Celestino dla Fornace Brioni, które przekształcają tę przestrzeń w eleganckie wspólne przejście.
Tapeta Colony z zielonymi, niebieskimi i białymi wzorami pokrywa całą boczną ścianę sypialni, także drzwi do łazienki. Zdjęcie: Peter Molloy.
Najwyższy poziom to poddasze, z którego roztacza się zapierający dech w piersiach widok na Rzym. Podłoga z gumy terakotowej Artigo wyznacza obszar przeznaczony do relaksu, oglądania filmów i gier: to miejsce, gdzie dziewczynki mogą spędzać czas, a rodzina odnaleźć wyciszenie. Cała renowacja willi to ambitny projekt, w którym poszukiwanie właściwej równowagi staje się kluczem do zrozumienia miejsca przesiąkniętego historią. „Współczesny design nie może przyćmić związku z historią i miejscem. Dbałość o szczegóły, wybór lokalnych materiałów i uwaga poświęcana codziennym przyjemnościom były w tych wnętrzach od samego początku, choć wówczas odpowiadały stylowi życia lat 60. Nasze interwencje zrodziły się właśnie z chęci połączenia tych wartości z potrzebami współczesnego życia” podsumowuje Soddu.
Pokój dziecięcy wyposażony jest w łóżko z zagłówkiem z czerwonego aksamitu bawełnianego marki L’Opificio oraz szafę pokrytą tapetą z kolekcji Sanderson Disney Home. Zdjęcie: Peter Molloy.
Prysznic jest wyłożony czerwono-białymi kafelkami. Zdjęcie: Peter Molloy.
Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie AD Italia.
Zobacz także:
Historia zabytkowego domu na wzgórzach Florencji, który stał się urokliwą rodzinną rezydencją
Oszałamiający apartament w zabytkowej willi nad jeziorem Como