AD Polska 5/2024. Zapraszamy do czytania najnowszego numeru magazynu

W wiosennym #5 numerze AD znajdziecie wyjątkowo dużo sztuki. Zastanawiamy się, skąd się bierze współczesna fascynacja surrealizmem i powrót młodych artystów do tej estetyki. Pojechaliśmy na Maltę zobaczyć pierwszą edycję tamtejszego biennale i polskie akcenty tego wydarzenia. Ponadto mamy dla Was: bogatą kolekcję fotografii z Warszawą w tle, portugalską artystkę, która szydełkiem portretuje podwodne światy i Rikena Yamamoto, architekta, który otrzymał najwyższe wyróżnienie w swojej dziedzinie, choć mało kto wcześniej o nim słyszał.

AD Polska 5/2024. Zapraszamy do czytania najnowszego numeru magazynu

Zapraszamy do czytania magazynu AD Polska 5/2024. Zdjęcie: Piotr Tarasiuk

Architektura w magazynie AD Polska

W najnowszym numerze AD przedstawiamy sylwetkę tegorocznego laureata – japońskiego architekta Rikena Yamamoto. „Dla niego budynek pełni funkcję publiczną nawet wtedy, gdy jest prywatny” – napisali w uzasadnieniu jurorzy Nagrody Pritzkera. Choć wybór mało znanej postaci niektórym wydał się kontrowersyjny, jury po raz kolejny dało światu mocny przekaz: architektura, tworzona jako miejsce codziennych spotkań, może być odtrutką na polaryzację i samotność, które nękają społeczeństwa globalnej Północy.

pritzker yakamoto

Biblioteka w Tianjin projektu Rikena Yamamoto. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Nacasa & Partners

Sztuka w AD Polska

O jednoczeniu ludzi we wspólnym doświadczeniu, tym razem za pomocą sztuki, mówiła też Omenaa Mensah, inicjatorka działań artystycznych na Malcie podjętych w ramach pierwszej edycji maltabiennale.art. W relacji z tego wydarzenia przeczytacie między innymi o pawilonie tematycznym „Inne geografie, inne historie” stworzonym przy udziale takich artystek z Polski i Ukrainy, jak Ida Karkoszka, Barbara Falender, Aleksandra Karpowicz, Iza Jagiełło i Lia Dostlieva. Różne pokolenia, odmienne media, odległe miejsca zamieszkania połączył program kuratorski. Inicjatorką projektu była Hanna Wróblewska, która zadała pytanie: „Czy dzisiaj – w dobie zmian klimatycznych, społecznych i politycznych – możliwe jest stworzenie nowego świata w innym porządku?”

mamma ida karkoszka

Mamma, projekt Idy Karkoszki, pokazywany na Malta biennale. Zdjęcie: Brian Grech

O nowe podejście (do przyrody) upomina się też portugalska artystka, której sylwetkę prezentujemy w tekście „Podwodna odyseja Vanessy Barragão”. Instalacje Vanessy Barragão to wielkoformatowe, podwodne i naziemne ogrody, które mają nam przypomnieć o niszczejących ekosystemach oceanów. Dzięki Portugalce można prawie wejść w koralowy labirynt zbudowany z falujących roślin, glonów, skorupiaków i innych morskich żyjątek. Niemal słychać śpiew syren, które na pewno gdzieś tam się kryją. Choć prace powstają w technikach o długiej historii – jak szydełkowanie, makrama, tkactwo, filcowanie i haft – to w niczym nie przypominają tradycyjnych wyrobów. Wychodzą poza dwa wymiary znane z dywanów czy kilimów, poza płaszczyznę. Barragão, jak wiele artystek biorących współcześnie na warsztat tkaninę, pokazuje, że medium to potrafi mieć wywrotowy charakter, polityczny nerw.

vanesa baraggao

Vanessa Barragão na tle swoich prac. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Studio Vanessa Barragão

O świecie w innym porządku, odrzucającym rutynę, schematy i logiczne rozumowanie, marzyli surrealiści. Ponieważ zauważamy dziś ponowne zainteresowanie tą estetyką, postanowiliśmy zapytać o nie kuratorkę wystawy „Surrealizm. Inne mity” odbywającej się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Czy współczesna fascynacja alternatywną rzeczywistością jest reakcją na moment kryzysu i niepewności, którego doświadczamy? Jakie były polskie korzenie tego nurtu? Czy faktycznie, jak się twierdzi, to Kantor „przywiózł” nową sztukę do Krakowa w 1947 roku? Wystawa, skupiając się na polskich przedstawicielach kierunku, konfrontuje się z mitami narosłymi wokół efemerycznego zjawiska „polskiego surrealizmu”.

swiateczne popoludnie swierszcza za miastem

Kazimierz Mikulski, "Świąteczne popołudnie świerszcza nad miastem", ok. 1948, olej na płótnie, 127,5 x 97 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa. Zdjęcie: Muzeum Narodowe w Warszawie

Design w AD

A co do Warszawy przywiózł Roberto Palomba w 2024 roku? Włoski projektant o imponującym dorobku odwiedził stolicę w marcu. W wywiadzie „Chodzi o układ limbiczny” podkreśla, że dom ma działać na emocje, a dizajn składa się z walorów użytkowych i emocji, jedno bez drugiego nie istnieje.

palombo

Kolekcja mebli outdoorowych projektu Roberto Palomba. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Palomba Serafini Associati

Idąc za namową Włocha, właśnie do uczuć odwołujemy się w wiosennym przeglądzie salonów. W tekście „Alfabet emocji” przedstawiamy propozycje nowych mebli, oświetlenia i dodatków przeznaczonych do strefy wypoczynku. Pozwolą Wam odważnie wyrazić osobowość, budować tożsamość estetyczną z dala od utartych ścieżek i najnowszych trendów.

trendy w salonie

Projekt: Dovain studio, designer: Sergio Prieto. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki

trend salon

Projekt komody: Jaime Hayon. Zdjęcie: Jara Varela

Ale żeby świadomie unikać trendów, trzeba je najpierw poznać – dlatego mamy dla Was: paski, refleksy, oraz pokusę nie do odparcia: trufle i praliny.

Zapraszamy do czytania.

wazony noom

Wazony marki NOOM. Zdjęcie: dzięki uprzejmości marki NOOM


Czytaj więcej